3F: Behov for indgreb mod postkassevognmænd
Fidus:
Mindst 20 danske vognmænd ansætter billige chauffører fra adresser i Tyskland, selv om kontorhold, drift og kørsel foregår fra Danmark. Fidusen har været ulovlig i EU siden 2011. Det mener 3F, der forventer dansk indgreb straks.
20 danske vognmænd ansætter billige chauffører fra to postadresser lige syd for grænsen til Tyskland. Her Neustadt 10 i Flensborg. Men virksomhederne drives fra Danmark. Ulovlig spekulation i billig arbejdskraft, mener 3F’s Transportgruppe. 20 vognmænd har adresse i to postkassehoteller i Tyskland, hvorfra de undgår danske chauffører, danske skatter og dansk kontrol af brud på hvilereglerne.
Men kontor, direktør og bygninger bliver i Danmark, imens danske chaufførjob køres af sporet. Og fidusen breder sig. Derfor forventer 3F's Transportgruppe, at transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) griber ind.
Det sker med henvisning til, at en EU-forordning har forbudt postkassevognmænd siden 2011. EU kræver, at transportfirmaer har adresse, administration, regnskaber, ansatte og personaleforvaltning i samme land.
3F: Grib ind nu
Det er især to adresser tæt på grænsen, der vækker opsigt. Her er 20 danske firmaer registret hos de tyske myndigheder. Men det er kun de opsatte postkasser, der viser tegn på liv.
Derfor beder 3F transportministeren ind. Dels med kontakt til de tyske myndigheder. Dels med et grundigt tjek af de firmaer, der har tysk postkasse, selv om de har kontor, direktion og kørsel i Danmark.
- Det er en klar og fræk omgåelse af reglerne. Postkassevognmænd koster danske job og indtægter til statskassen. Det skal stoppes. Men det kræver, at også Trafikstyrelsen og Transportministeriet kigger over grænsen. Det kan de lære af vognmændene, siger Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe.
Vognmænd afviser fusk
Vognmændene i ITD afviser kritikken. Ifølge ITD er der tale om reelle selskaber, der er oprettet med det hovedformål, at de kan ansætte chauffører og registrere biler.
ITD forklarer, at de tyske firmaer skal aflægge regnskab i Tyskland og leve op til tyske krav om etablering og drift i overensstemmelse med EU's regler. ITD oplyser, at danske vognmænd har indregistreret godt 1.600 lastbiler i Tyskland. Men blot fem procent af deres kørsel sker i Danmark, hvis man skal tro en undersøgelse, ITD selv har lavet.
Også i Sydeuropa skaber postkassevognmænd debat. Det skyldes stor vækst i antallet af lastbiler, der er indregistreret i ø-staten Cypern.