Dobbelt kanonslag mod danske postkasse-vognmænd
Fidus:
En stribe danske vognmænd har ansat billige chauffører via postkasser i Tyskland. Nu er metoden under angreb fra to sider. Transportministeren beder de tyske myndigheder skride ind. Og europæisk transportforbund går ind i sagen.
20 danske vognmænd ansætter billige chauffører fra to postadresser lige syd for grænsen til Tyskland. Her Neustadt 10 i Flensborg, som transportministeren nu beder de tyske myndigheder tjekke. I 2011 forbød EU en fidus, hvor vognmænd hyrer billige chauffører, der ansættes i andre lande via datterselskaber, der er stort set kun består af postkasser.
Men trods forbud findes de såkaldte postkassevognmænd fortsat. Og det har fået transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) på banen, fordi 20 danske vognmænd er endt i tv og aviser, der har vist billeder af bygninger, hvor postkasser, firma-navne og fælles indgang er eneste tegn på aktivitet.
Ministeren beder de tyske myndigheder gribe ind. Og samtidig skærer hun reglerne ud i pap. Det sker i et svar til Folketinget.
Forbudt med god grund
I svaret står der, at der er flere grunde til, at postkassefirmaer blev forbudt. Dels fordi postkassefirmaer skaber ulige konkurrence. Dels fordi det er sværere at kontrollere, når firmaerne er splittet mellem to lande.
De tyske myndigheder bliver nu sat på sagen. Og Pia Olsen Dyhr oplyser, at Trafikstyrelsen står for opgaven. Trafikstyrelsen ønsker dog ikke at kommentere sagen yderligere.
- Det er godt, at transportministeren reagerer hurtigt. Vi skal have stoppet den form for trafik. Postkassefirmaer handler ikke kun om spekulation i lav løn. De gør det også svært at få en effektiv kontrol med reglerne om hvil og arbejdstid, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.
Udbredt fænomen
Ministerens svar er ikke det eneste kanonslag mod vognmænd med postkasser. 3F's Transportgruppe har bedt VERDI, 3F's tyske søsterforbund, om at se på sagen. Og ETF, Det Europæiske Transportforbund, er ved at kortlægge fænomenet.
Der findes også postkasse-firmaer i lande som Rumænien, Bulgarien og Polen. Og i Sydeuropa er lastbiler, der er indregistreret i ø-staten Cypern, en lignende udfordring.
EU-reglerne fra 2011 siger blandt andet:
• Virksomheder skal have et fast og varigt forretningssted i et af EU's lande.
• Køretøjer, ansatte, administration, registrering og forretningssted hører sammen i samme land. Her skal virksomhedens kernedokumenter opbevares.