Transportfolk byder på ny finanslov
Udspil:
Chauffør-tillidsfolk og 3F’s Transportgruppe sender forslag til finansministeren før finanslov: Skab 5.000 ekstra praktikplader og skærp indsats mod løndumping via klare løn-betingelser for offentligt arbejde i alle brancher.
Invester en halv milliard i 5.000 ekstra praktikpladser, der sikrer, at fremtidens vækst giver danske job. Sådan lyder et forslag til finansloven, som 3F’s Transportgruppe nu sender til finansminister Bjarne Corydon (S). Brug 500 millioner på finansloven. Så får Danmark til gengæld 5.000 ekstra praktikpladser og en indsats mod løndumping, der skaffer job og penge i statskassen.
Sådan lød et af ønskerne, da over 200 tillidsfolk var samlet til årets chaufførkonference. Det udløste tre forslag til finansminister Bjarne Corydon (S). Og et åbent brev til de politikere, der skal forhandle finanslov.
Forslagene vil forpligte arbejdsgiverne. De skal oprette 5.000 ekstra praktikpladser. Det kan for eksempel nås, hvis alle virksomheder med over 100 ansatte opretter en ekstra praktikplads pr. 100 ansat. Og så skal der stilles krav om danske vilkår ved udbud.
Vores tur
I debatten blev der peget på de regninger, der har ramt chauffører og andre grupper:
Ringere efterløn og halveret periode med dagpenge. Og på, at det hverken er chauffører eller andre faggruppers tur til at få pligter. Det fik Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe, til at konkludere:
- 5.000 ekstra praktikpladser. Det koster knap en halv milliard, hvis arbejdsgiverne ikke selv skal betale noget af regningen. Det er en investering, finansloven kan bidrage til. Men praktikpladserne skal findes i forskellige brancher, hvor virksomhederne har forskellig størrelse. Derfor kan regnestykket gå op på mange måder. Pointen er, at det er arbejdsgivernes tur til at forpligte sig, siger han.
Et år på dagsordenen
Chaufførerne diskuterede også den fremtid, der venter transportbranchen. Her stillede direktører fra DI og Dansk Transport & Logistik op til debat med chaufførerne og 3F's Transportgruppe.
Især Michael Svane, der er DI's branchedirektør for transport, stod på mål for sager om piratkørsel, snyd og kreativt misbrug af EU's regler.
Både han og chaufførerne så tilbage på 2012 og 2013, hvor rapporter, forslag til løsninger og et stormøde for chauffører har sørget for, at piratkørsel er blevet holdt fast på dagsordenen. Senest med sagerne om de såkaldte postkassevognmænd.
Transportarbejdernes forslag til finansloven
Transportarbejdernes forslag til finansloven