3F: Nyt EU-direktiv dumper danske vilkår

Social dumping: Forslag om nyt EU-direktiv om ens forhold for chauffører er til debat. 3F's Transportgruppe beder regeringen slå bak. Forslaget betyder minimum- standarder på bulgarsk, polsk eller tjekkisk niveau for alle chauffører i EU, vurderer 3F.

Vognmændene i ITD regner med, at Danmark går forrest med udspil om nyt chaufførdirektiv. 3F advarer regeringen om, at det vil føre til ens lave vilkår på østeuropæisk niveau.Vognmændene i ITD regner med, at Danmark går forrest med udspil om nyt chaufførdirektiv. 3F advarer regeringen om, at det vil føre til ens lave vilkår på østeuropæisk niveau.

Et nyt EU-direktiv, der skal give ens vilkår for alle chauffører, der kører i EU, er begyndt at spøge. Og det skal jages tilbage på loftet, før det forvandler sig til lov.

Det mener 3F's Transportgruppe, der har skrevet til transport- og beskæftigelsesministrene. Her peger 3F på, at forslaget øger social dumping. Det sker, hvis der indføres minimum-standarder, når chauffører arbejder på tværs af grænser.

- Det betyder laveste fællesnævner. Et eller andet sted mellem polske, bulgarske og tjekkiske forhold. Det ønsker vi hverken for chauffører eller andre grupper. Og hvis EU blandes ind i chaufførernes løn, pension og overenskomster, så er der snart andre brancher, der står for tur, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Regler findes allerede

Det er vognmændene i Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD), der bringer et nye direktiv i spil. Og vognmændene forventer, at Danmark går i front med direktivet, der skal give mindste-standarder for pension, diæter, sundhed, ansættelse, ligestilling og organisationsfrihed.

Ifølge ITD vil transportminister Henrik Dam Kristensen (S) præsentere ideen om, at EU skal have et chauffør-direktiv. Det skal ske snart, når han mødes med EU's transportministre.

Men 3F peger på, at der allerede er EU-direktiver for ligestilling, sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. EU-domstolen har afsagt domme, der afgør, i hvilket land chauffører skal have løn. Og organisationsfrihed er sikret, fordi alle EU-lande anerkender menneskerettighederne.

3F: Mystisk forslag

3F's Transportgruppe kalder ITD's ønske om chaufførdirektiv ”mystisk”, fordi ITD er gået forrest, når det gælder hjælp til danske vognmænd, der flager lastbiler ud til Østeuropa.

Den trafik handler om alt andet end gode vilkår, fair løn og fair priser. Og samtidig står ITD og 3F på hver sin side af hegnet, når det gælder tiltag mod piratkørsel, vikarer og udenlandsk arbejdskraft, der lejes af danske arbejdsgivere.

Sidste år kaldte ITD 3F's ønsker om lønkontrol, der sikrer mod brud på danske overenskomster: ”statskommunisme”.

Se 3F's brev til transport- og beskæftigelsesministrene her

Se 3F's brev til transport- og beskæftigelsesministrene her