Ramaskrig over skat på løndumping
Indgreb:
SKAT kræver skat af løn via virksomhederne, når danske firmaer lejer arbejdskraft i udlandet. Det skaber stor opstandelse hos DI og vognmændene i ITD. 3F's Transportgruppe kalder reglen ”fornuftig skat på løndumping”.
DI og vognmændene i ITD angriber plan om, at danske virksomheder skal sørge for betaling af dansk skat, når de lejer arbejdskraft i udlandet. Fornuftig skat på løndumping, mener Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe. (Arkivfoto) Udenlandske vikarer, chauffører og håndværkere skal betale skat, når de arbejder i Danmark. Og nu skal danske virksomheder sørge for, at det sker, når de lejer arbejdskraft, der hentes i lande som Bulgarien, Rumænien og Polen.
SKAT kræver, at de danske virksomheder sørger for, at der betales 35,6 procent i skat, når arbejdere, der lejes i udlandet, arbejder for danske virksomheder i Danmark.
Reglerne er indført, fordi regeringen vil modvirke social dumping. Men de vækker ramaskrig, der runger i transportbranchen. Både DI og vognmændene i ITD raser over meldingen fra SKAT.
Kræver hastemøde
DI kalder skatten en bombe under danske transportvirksomheder. Og ITD beder om hastemøde med skatteminister Holger K. Nielsen (SF). Organisationerne håber, reglerne kan laves om, når det gælder chauffører.
De er utilfredse med, at danske vognmænd skal betale dansk skat af lønnen, når de bruger udenlandske chauffører. Både via datterselskaber i udlandet, og når chaufførerne hyres via udenlandske vognmænd.
DI og ITD advarer om, at det skaber bøvl og gør det dyrt, hvis man vil bruge danske firmaer til transporter. For eksempel fra Skagen til Rotterdam, hvor der skal trækkes dansk skat, når det gælder kørsel frem til den danske grænse.
3F: Fin skat på løndumping
Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe, ryster på hovedet af ITD og DI. Han håber ikke, regeringen lader sig påvirke, som da en bebudet vejskat blev aflyst.
- Jeg ser det her som en fornuftig skat på løndumping. Det er muligt, det bliver dyrere for store danske vognmænd, der har oprettet datterselskaber og bruger vikarer fra Østeuropa. Jeg kan ikke se, at det skader Danmark. Det går kun ud over firmaer, der bruger billig udenlandsk arbejdskraft, siger han.
ITD påpeger, at den nye skatteregel vil koste flere hundrede danske job. 3F's Transportgruppe vurderer omvendt, at det giver danske job. Også til chauffører.