3F politianmelder stor vognmand
Kim Johansen er nu meldt til politiet for systematisk brug af illegale østeuropæiske chauffører. Den prisbelønnede vognmand vil ikke kommentere anmeldelsen fra 3F.
Der ruller i øjeblikket fem sager i Udlændingestyrelsen mod Kim Johansen, og 3F har derfor nu anmeldt vognmanden til politiet for systematisk brug af illegal østeuropæisk arbejdskraft gennem en længere periode. Nu må ulovlighederne stoppe. Det er 3Fs holdning over for en af landets største vognmænd, Kim Johansen, som er blevet afsløret i at benytte billige estiske chauffører til at køre indenrigs i Danmark i dansk indregistrerede lastbiler.
Der ruller i øjeblikket fem sager i Udlændingestyrelsen mod Kim Johansen, og 3F har derfor nu anmeldt vognmanden til politiet for systematisk brug af illegal østeuropæisk arbejdskraft gennem en længere periode.
- Der er tale om stærkt konkurrenceforvridende virksomhed og løndumping i strid med alle regler og aftaler. Det er udført med en kynisme, vi sjældent har set mage til i branchen. Gode danske arbejdspladser er gået tabt til fordel for egen profit, siger forhandlingssekretær i 3Fs Transportgruppe, Jørgen Aarestrup Jensen.
Prisbelønnet snyder
Anmeldelsen af Kim Johansen er foretaget på baggrund af en række afsløringer i såvel Fagbladet 3F som Nyhedsbrevet 3F.
Vognmanden fra Greve, der i år 2000 modtog TØF-prisen fra Transportøkonomisk Forening for sin positive inspiration til den danske transportbranche, bruger østeuropæiske chauffører til blandt andet at fragte flygods mellem Københavns og Billund Lufthavn.
De udenlandske chauffører kører på danske nummerplader uden hverken opholds- eller arbejdstilladelse, hvilket er et brud på både udlændinge- og godskørselsloven.
Bor ulovligt i skurvogne
Kim Johansen har siden april 2004 primært hentet sine chauffører fra sit fiktive vognmandsfirma ADDO i Estland. De arbejder op til 13 timer om dagen i knap seks uger ad gangen uden en eneste fridag - til 29 kroner i timen.
Og når de ikke kører lastbil, bor de ulovligt i skurvogne på virksomhedsgrunden ved Greve. En lovovertrædelse, som 3F allerede har meldt det tidligere medlem af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik til politiet for.
- Det er absolut ikke chaufførerne, vi går efter. Tværtimod skal de være velkomne til at arbejde i Danmark, blot det sker efter den danske lovgivning og på danske løn- og arbejdsvilkår, understreger Jørgen Aarestrup Jensen.
Sager i arbejdsretten
Forhandlingssekretæren oplyser, at 3F i øjeblikket er i gang med at indsamle dokumentation på Kim Johansens mange og gentagne brud på overenskomsten. Men det er et besværligt arbejde.
- Der er desværre mange tidligere ansatte hos Kim Johansen, som er skræmte og ikke tør give sig til kende. Det skyldes de indskrevne klausuler - eller rettere trusler - i de østeuropæiske chaufførers ansættelseskontrakter. Men selv om det er svært, regner vi med at få tilstrækkeligt materiale til også at kunne rejse en række fagretlige sager mod virksomheden.
I Estland kører der for tiden flere sager i arbejdsretten mod den danske vognmands datterselskab ADDO. De estiske chauffører har blandt andet slæbt selskabet i retten for problemer med lønnen.
Ingen kommentarer
Kim Johansen vil ikke kommentere 3Fs politianmeldelse af sin vognmandsvirksomhed.
- Jeg har ingen kommentarer overhovedet, siger Kim Johansen til Nyhedsbrevet 3F i telefonen fra Frankrig, hvor han bor.