Danske lastbiler møder flere og flere baghjul

Transport: Andelen af danske lastbiler, der kører ind og ud af Danmark, er nu overhalet af både tyske og østeuropæiske lastbiler. Det viser nye tal. I dag er der danske plader på 22 procent af lastbilerne, der kører over grænsen. En halvering på 10 år.

Der er østeuropæiske nummerplader på 27 ud af 100 af de lastbiler, der kører over grænsen til Danmark. Andelen af lastbiler med danske plader er halveret på 10 år.Der er østeuropæiske nummerplader på 27 ud af 100 af de lastbiler, der kører over grænsen til Danmark. Andelen af lastbiler med danske plader er halveret på 10 år.

Der er blevet langt mellem de kryds, der skal sættes ved "DK", når der tælles lastbiler ved de danske grænser.

I dag er det blot 22 procent af de lastbiler, der kører over grænsen til Danmark, der har danske nummerplader. Det viser nye tal, som vognmændene i ITD har udgivet. I 2003 var det cirka 42 procent af lastbilerne, der havde danske plader.

Det betyder, at danske lastbiler nu er overhalet af både tyske lastbiler og biler, der kommer fra Østeuropa. Tyske lastbiler udgør 35 procent af trafikken. Og der er østeuropæiske plader på 27 procent af de lastbiler, der krydser grænsen.

Danske plader på polsk

ITD tolker tallene positivt. Det skyldes, at der er vækst i det samlede antal lastbiler, der krydser grænsen. Det er, ifølge ITD, gode tegn for import, eksport og dansk økonomi.

ITD oplyser også, at danske vognmænd ejer 37 procent af de udenlandske lastbiler, der krydser grænsen til Danmark.

Det glæder ITD. Til gengæld er det småt med glæden i 3F's Transportgruppe. Her peger man på, at den slags tal viser, at danske vognmænd er med til at dumpe lønnen. Og at det er en del af forklaringen på, at 8.000 danske chaufførjob er forsvundet siden 2008.

Strid om piratkørsel

3F's Transportgruppe peger på, at de nye tal bekræfter den udvikling, der har stået på i 10 år. Og som i øjeblikket er til heftig diskussion i branchen.

Et udvalg under Trafikstyrelsen er snart færdige med en rapport, der skal pege på løsninger, når det gælder ulovlig piratkørsel, omgåelse af reglerne og muligheder for bedre og mere kontrol af udenlandske lastbiler, der kører i Danmark.

ITD tæller lastbiler ved grænserne én gang i kvartalet.