Ulovlig tysk løn hos jysk vognmand

Løndumping: Den jyske vognmand Johannes Provstaard betaler lav tysk tarif, når hans 22 chauffører kører gods. Det sparer 150.000 kroner pr. mand om året. Ulovligt misbrug mener 3F, der beder myndighederne skride ind.

Jeg får halv løn i forhold til danske chauffører, imens min vognmand har overskud, fortæller tyske Bjørn Michael Petersen, der kører dansk lastbil for 14.000 om måneden. (Foto: Robert Attermann)Jeg får halv løn i forhold til danske chauffører, imens min vognmand har overskud, fortæller tyske Bjørn Michael Petersen, der kører dansk lastbil for 14.000 om måneden. (Foto: Robert Attermann)

Overskud på over en million, flotte lastbiler og 22 tyske chauffører, der er ansat på en hjemmelavet aftale om løn, der sparer cirka 150.000 kroner pr. mand årligt.

Det er forholdene hos vognmand Johannes Provstgaard, der har danske plader på lastbilerne, der kører fra Padborg. Det har fået 3F i aktion. Dels med med anklager om massiv løndumping og brud på godsloven. Dels med varsel om konflikt.

- Godsloven kræver, at chauffører skal have løn efter dansk overenskomst, når de er ansat til at køre i danske lastbiler. Det skader hele branchen, hvis den slags ikke bliver stoppet, siger Jørgen Christensen, der er faglig sekretær i 3F Aabenraa.

Meldt til myndighederne

3F har sendt vognmanden et varsel om konflikt, hvis han ikke skriver under på en overenskomst. Samtidig har 3F klaget til Trafikstyrelsen. Den skal se på, om Johannes Provstgaard bryder loven, fordi der mangler tusindvis af lønkroner.

Firmaet har 22 danske køretilladelser, der er udstedt af Trafikstyrelsen, og de kan i yderste konsekvens blive inddraget.

En af de tyske chauffører, der kører for den danske vognmand, er Bjørn Michael Petersen. Hans lønsedler viser, at månedslønnen ligger på cirka 14.000 kroner. Og et dokument fra virksomheden viser, at grundlønnen blev sat ned fra 714 til 640 kroner om dagen.

Afviser lovbrud

Johannes Provstgaard vil ikke tale om den løn, hans chauffører får. Han bekræfter, at de over 20 chauffører er fra Tyskland, men han afviser, at det på nogen måde er ulovligt:

- Vi har en kollektiv overenskomst. Den er indgået mellem firmaet og vores chauffører. Der er kun en enkelt, der er utilfreds. Han må jo så vælge, om han vil køre for os, siger han.

Vognmanden ønsker ikke at have noget med 3F at gøre. Han henviser til, at hans firma klarer sig fint uden 3F og 3F's overenskomst.

Se seddel om lønpres hos dansk vognmand:

Se seddel om lønpres hos dansk vognmand: