Vognmænd aflyser krisen
Transport:
Trafik med danske lastbiler over grænsen til Danmark er vokset til 2006-niveau. Det viser tal fra vognmændene i ITD. Men i 2006 skreg branchen om chaufførmangel. I dag er 709 3F-chauffører uden job.
Danske lastbiler vinder frem i forhold til udenlandske. En del af forklaringen er billige chauffører som tyske Bjørn Michael Petersen, der var ansat på ulovlig dumpingkontrakt hos dansk vognmand. (Foto: Robert Attermann) Der kører nu 4.729 lastbiler ind i Danmark hvert døgn. Og det er lige så mange som i 2006, før krisen brød ud.
Det viser ny tælling, vognmændene i International Transport Danmark , ITD, har lavet over hvor mange lastbiler, der kører over grænserne til Danmark. Tallene får smilene frem hos Poul Bruun, der er erhvervspolitisk chef i ITD.
Han hæfter sig ved, at det er danske lastbiler, der er blevet flere af. Og at andelen af biler, der er ejet af firmaer i Østeuropa, er i fald.
Fortsat mangel på job
I 3F er der knap så mange smil. Friske tal viser, at der fortsat er mange ledige chauffører. I alt har 3F's a-kasse 709 chauffører, der står uden job.
- I 2006 skreg vognmændene om, at der var stor mangel på danske chauffører. Nu lyder det som om, krisen er forbi. Men så burde der ikke være ledige chauffører. Det her tyder på, at der langt fra er danske chauffører i alle de danske lastbiler, og så hjælper det ikke stort, at flere nummerplader atter er danske, siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Ifølge 3F's Transportgruppe er der forsvundet 10.000 danske chaufførjob siden 1999.
Stop ulovlig kørsel
3F vurderer, at cirka halvdelen af de job, der er væk, har tilhørt eksportchauffører. De er kørt af banen af billige kolleger fra Østeuropa.
Men den trafik foregår også internt i Danmark, hvor lastbiler og chauffører fra udlandet bryder reglerne om, hvor længe de må køre i Danmark.
Både konkrete sager og mistanke om lovbrud har fået 3F og Dansk Erhverv til at lægge pres på politikerne. Senest med et krav om, at udenlandske chauffører, der kører i Danmark, skal registreres på samme måde som håndværkere. 3F og DTL, der er en del af Dansk Erhverv, frygter for både danske vognmænd og danske job.