Små lastbiler kan fortsat snyde
Ny lov:
Ny godslov øger kontrol med fusk på danske veje. Men små lastbiler slipper for krav og kontrol. Det giver ulige konkurrence og skader sikkerheden, mener 3F og vognmændene.
Varevogne og små lastbiler kan fortsat undgå kontrol og regler om løn og arbejdstid. Imens indføres skrappere lov, der gælder chauffører i store lastbiler på over 3,5 tons. Danske veje skal sikres bedre mod chauffører og vognmænd, der snyder med løn og arbejdstid.
Det er et af målene med ny godslov, der skal skærpe kontrol mod fusk og underbetaling. Men lastbiler, der vejer mindre end 3,5 ton, kan fortsat køre med gods uden fare for kontrol. Og de bliver heller ikke omfattet af reglerne om køre- og hviletid.
Dermed er det fortsat kun chauffører i store lastbiler, der har lovkrav på hvil og løn efter overenskomsten. Derfor møder forslaget kritik fra 3F og de vognmænd, der er med i Dansk Transport & Logistik (DTL).
Skat ude med riven
3F og DTL advarer om, at det giver skæv konkurrence, cowboytilstande og usikker trafik. Det sker i et høringssvar, der er sendt til Transportminister Henrik Dam Kristensen (S). 3F og DTL håber, loven bliver skærpet:
- Det er uforståeligt, at små lastbiler slipper for krav og kontrol. Der er dog også mange gode ting i forslaget. For eksempel bøder, hvis vognmænd ikke vil samarbejde, når myndighederne kræver dokumentation for løn, siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
3F gør opmærksom på, at SKAT ofte afslører fusk, sort arbejde og bedrageri, når firmaer bruger små varebiler. Dels på budområdet. Dels da SKAT afslørede svindel for millioner i 2010.
DI med i fælles kritik
Også DI er med i koret, der vil skærpe den nye godslov. Det sker i et fælles brev, der er sendt af 3F, DI og Dansk Erhverv.
De undrer sig over, at det endnu ikke er blevet til noget med et fælles nævn, der skal tage sig af indsats mod løndumping. Det fælles nævn blev aftalt, da overenskomsterne var fornyet i 2010.
DI, 3F og Dansk Erhverv skriver, at de er forundrede over, at lovforslaget ikke indeholder en beskrivelse af nævnet, som Trafikstyrelse og organisationer har brugt et år på at arbejde med.