3F: Billigere biler kan fjerne trængsel for milliarder
Udspil:
Afskaf registreringsafgiften, indfør betaling pr. kørt kilometer, og få fire milliarder i gevinst til samfundet er forslag i nyt transportudspil fra tænketanken KRAKA og 3F's Transportgruppe.
Trængsel og bilkøer kræver løsninger. 3F og tænketanken KRAKA peger på, at man bør gøre biler billigere og kørsel dyrere. Især på udvalgte strækninger. Fjern registreringsafgiften. Lad i stedet danskerne betale, når de kører, slider og fylder på vejene.
Det skal styres med afgifter, der opkræves via GPS. Resultatet er færre køer og mindre trængsel, der sparer samfundet for cirka fire milliarder kroner. Sådan lyder hovedpunkterne i en ny rapport, der er sendt på gaden af tænketanken KRAKA og 3F's Transportgruppe.
Udspillet, der lægger op til intelligent kilometerbetaling, gælder både person- og lastbiler. Og spiller op til de anbefalinger, der ventes fra regeringens trængselskommission i 2013.
Nye principper
KRAKA og 3F peger på, at udspillet ikke vil hæve de samlede skatter, der betales af danskere med bil:
- Det er en omlægning, der indfører et nyt princip. I dag betaler man, fordi man vil køre. I stedet skal man betale, når man kører. Det fjerner trængsel, stress og gener, fordi trafikken kan glide mere optimalt, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.
Han peger på, at intelligent kilometer betyder, at det bliver dyrere at køre på de tidspunkter og de veje, hvor der i dag er meget trængsel. Omvendt bliver det billigere at køre, hvis man færdes på steder og tidspunkter, hvor der er få biler på vejene.
Køer koster milliarder
Det er tænketanken KRAKA, der har lavet beregningerne. Og et groft skøn viser, at samfundet kan spare fire milliarder, hvis trafikken styres mere smart. Det er penge, der hentes på mindre spildtid, bedre planlægning, færre ulykker og bedre miljø.
Alene i Storkøbenhavn spilder danskerne hvert år tid i køer og trængsel, der svarer til 22.000 fuldtidsstillinger. Vejdirektoratet forventer, at trafikken på de centrale vejstrækninger vil stige med 40 procent frem mod 2020.
KRAKA's og 3F's udspil har 2020 som pejlemærke. Og det konkluderer desuden, at intelligent kilometerbetaling gør det muligt at planlægge investeringer i ny infrastruktur, der er målrettede.
Se 3F og KRAKA's rapport her
Se 3F og KRAKA's rapport her