Minister afkræves svar om bus-pauser
Buschaufførers arbejdstid med ansvar for passagerer i mere end syv til otte timer uden pauser er blevet en sag for justitsminister Lene Espersen.
Arbejdsmarkedsordfører for Det Radikale Venstre, Elisabeth Geday, vil vide, om justitsministeren finder manglen på pauser til buschauffører forsvarligt for trafiksikkerheden. Hvorfor kræver kørsel med smågrise, køleskabe og cement pauser til chaufføren under transporten efter højst 4,5 timers kørsel, når passagerer i en bus kan regne med at blive fragtet rundt af en chauffør, der har arbejdet uafbrudt i op til otte timer i træk uden pause?
Den slags spørgsmål er nu havnet på justitsminister Lene Espersens (K) bord.
Hun har som minister ansvaret for lovgivningen om reglerne for køre-hviletid, der er indført for at gøre trafikken mere sikker og chaufførerne friske og veloplagte i trafikken.
Men reglerne - inklusiv store bøder for overtrædelser - gælder kun for lastbilchauffører.
Derfor vil arbejdsmarkedsordfører for Det Radikale Venstre, Elisabeth Geday, nu vide, om justitsministeren finder manglen på pauser til buschauffører forsvarligt for trafiksikkerheden, og om ministeren har planer om at lave reglerne om for buschaufførernes og passagerernes skyld.
Det sker i kølvandet på, at Fagbladet og 3F's Transportgruppe foreløbig har kunnet dokumentere mere end 70 vagtplaner for bus- og rutebilchauffører med arbejdstider på mellem 5,5 timer og op til 8,5 timer.
Trætte og stressede
- Det virker helt besynderligt, at en buschauffør ikke har samme ret til pauser som en langturschauffør. Mange buschauffører kører i byer med meget trafik og har i det hele taget et trættende og stressende arbejde. Det er ikke uden grund, at chauffører har et af de erhverv, der producerer flest førtidspensionister, siger Elisabeth Geday.
Også Socialdemokraterne, SF, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og de konservative kritiserer manglende pauser til buschauffører. Det samme gør Rådet for Større Færdselssikkerhed.
- Bustransport er den mest sikre rejseform. Men det ændrer ikke på, at en chauffør bliver træt og stresset, når han har kørt for længe. Og når det går galt med en bus, så går det rigtigt galt. Det er vores klare holdning, at buschauffører også skal omfattes af regler om køre-hviletid. Det burde være en helt naturlig ting, ikke bare for trafiksikkerheden, men også for chaufførernes egen skyld, sagde direktør for Rådet for Større Færdselssikkerhed René La Cour Sell til Fagbladet 3F i sidste uge.
Store bøder
I et af eksemplerne på vagtplaner, som er kommet Fagbladet i hænde, skal buschaufføren på ruten mellem Vejle og Billund arbejde i 7 timer og 18 minutter uden pause.
Hvis færdselspolitiet havde stoppet en chauffør, der kørte med kyllinger på samme måde uden pause, havde det på grund af reglerne om køre-hviletid udløst en bøde på 5.000 kroner til chaufføren samt en betinget frakendelse af kørekortet. Vognmanden ville have fået en bøde på det dobbelte.