Svin er vigtigere end mennesker
Buschauffører skal ofte køre syv-otte timer uden pause. Det øger risikoen for alvorlige trafikulykker, mener 3F og kræver buschauffører omfattet af de samme hviletidsregler som godschauffører.
Chauffører, der transporterer svin, skal holde en pause på 45 minutter, når de har kørt 4,5 time. Til gengæld kan bybuschauffører, der transporterer mange mennesker, ofte køre syv timer uden regler om at holde pause. (Foto: Scanpix) En lastbilchauffør, der kører med træflis, køleskabe eller smågrise, skal holde pause på 45 minutter efter 4,5 timers kørsel på landevejen.
Det siger loven om køre-hviletid, og der vanker bødestraf, selv ved små overskridelser af reglerne. De er indført af hensyn til sikkerheden i trafikken, men reglerne gælder ikke for buschaufførerne på ruter under 50 kilometer - heller ikke selv om der er en flok skoleelever eller en halv børnehave i bussen.
3F's Transportgruppe har indsamlet mere end 70 eksempler på vagtplaner, der lader buschauffører arbejde i mere end 6,5 timer uden pause.
Buschauffører, der kører folk på arbejde eller børn hjem fra skole efter seks, syv eller otte timer uden pause, er hverdag.
- Det er urimeligt og farligt. Derfor må politikerne gribe ind med lovgivning, siger Jan Villadsen.
Han er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Her kræver man alle busser og buschauffører omfattet af køre-hviletidsreglerne og pligten til kontrol i form af fartskriver eller tachograf. Politikerne skal alligevel lave reglerne om i løbet af kort tid på grund af krav fra EU.
Kræver kontrol af alkohol men ikke af stress og træthed
Arbejdsgiverne afviser forslaget og henviser til, at det hører hjemme i overenskomstforhandlingerne frem for på Christiansborg, og det undrer 3F:
- Passagerernes sikkerhed er ikke et spørgsmål, der skal løses i overenskomsterne, siger Jan Villadsen.
- Det er ikke længe siden, Arriva og arbejdsgiverforeningen krævede alkoholkontrol af chaufførerne af hensyn til sikkerheden. Men træthed og stress er også farligt, og vi vil ikke vente på, at der sker en alvorlig ulykke med en træt chauffør bag rattet, fortsætter han.
Jan Villadsen og 3F's Transportgruppe finder det også særdeles ulogisk, at busruter over 50 kilometer er omfattet af reglerne om køre-hviletid, imens chauffører på ruter under 50 kilometer - eksempelvis i de større byer med masser af trafik, ikke er omfattet.
Og når det gælder ruterne over 50 kilometer, så er der ikke lovkrav om fartskriver i busserne - alene køreplanerne er myndighedernes garanti for, at reglerne bliver overholdt.
Grafik: Buschaufførernes vanvidskørsel uden pauser.
Grafik: Buschaufførernes vanvidskørsel uden pauser.