Politikere klar til at give chauffører mere hvil

Politisk flertal for 3F's krav om, at buschauffører skal omfattes af reglerne om køre-hviletid. Også eksperter bakker buschaufførernes krav op, men arbejdsgivere afviser strammere regler.

Der tegner sig et politisk flertal for buschaufførerne og 3F's krav om, at buschauffører skal omfattes af reglerne om køre-hviletid, så faren for trætte og stressede chauffører til fare for trafikken bliver mindre.  (Foto: Per Daugaard)Der tegner sig et politisk flertal for buschaufførerne og 3F's krav om, at buschauffører skal omfattes af reglerne om køre-hviletid, så faren for trætte og stressede chauffører til fare for trafikken bliver mindre. (Foto: Per Daugaard)

Buschauffører bliver rask væk sat til at køre med skolebørn og andet godtfolk i mere end syv timer uden pause.

De forhold vækker forargelse og undren på Christiansborg - ikke mindst i lyset af, at smågrise, køleskabe og andre varer på ladet af en lastbil har krav på en udhvilet godschauffør, der holder pause på tre kvarter senest efter 4,5 timers kørsel.

Dermed tegner der sig et politisk flertal for buschaufførerne og 3F's krav om, at buschauffører skal omfattes af reglerne om kørehviletid, så faren for trætte og stressede chauffører til fare for trafikken bliver mindre.

Ifølge en rundspørge fortaget af Fagbladet 3F er seks ud af syv partier forargede over forholdene og varsler forskellige former for indgreb og spørgsmål til de ansvarlige ministre.

- Buschauffører har trods alt et stort ansvar over for passagererne. Det er efter min mening noget, der skal ses på, lyder det fra Dansk Folkepartis Bent Bøgsted.

Han oplyser, at partiet i forvejen har kig på taxi-området, der heller ikke er omfattet af regler om køre-hviletid.

- Mange buschauffører kører i byer med meget trafik og har i det hele taget et trættende og stressende arbejde. Det er ikke uden grund, at chauffører har et af de erhverv, der producerer flest førtidspensionister, siger arbejdsmarkedsordfører Elisabeth Geday fra det Radikale Venstre.

Hun er enig i 3F's krav og har stillet spørgsmål om sagen til justitsminister Lene Espersen.

Venstre siger nej

Også SF, Socialdemokraterne og Enhedslisten kræver hviletidsregler for buschauffører, og fra det konservative regeringsparti kalder trafikordfører Henriette Kjær forholdene uacceptable og varsler et indgreb, hvis ikke arbejdsgiverne og 3F selv kan løse problemerne. Kun Venstre afviser blankt lovgivning om pauser.

- Jeg vil kun være med til at stille krav, hvis det har en trafiksikkerhedsmæssig relevans. Ikke i en fagpolitisk sag. Jeg har ingen dokumentation for at sige, at taxi- og buschauffører laver ulykker på grund af manglende hvil, mener Karsten Nonbo, Venstres retspolitiske ordfører.

Allerede efter sommerferien kommer politikerne til at drøfte sagen i Folketingssalen. Her vil Enhedslisten fremsætte et forslag om at indføre køre-hviletidsbestemmelser for buschauffører magen til dem, der findes for lastbilchauffører.

Eksperter: For farligt

Også eksperterne i trafiksikkerhed og arbejdsmiljø bakker op om chaufførernes krav om pauser og hvil.

- Bustransport er den mest sikre rejseform. Men det ændrer ikke på, at en chauffør bliver træt og stresset, når han har kørt for længe. Og når det går galt med en bus, så går det rigtigt galt, siger René La Cour Sell.

Han er direktør i Rådet for Større Færdselssikkerhed og kalder det helt urimeligt, at buschauffører ikke har samme krav på pauser i løbet af arbejdsdagen som lastbilchauffører.

- Det er vores klare holdning, at buschauffører også skal omfattes af regler om køre-hviletid. Det burde være en helt naturlig ting, ikke bare for trafiksikkerheden, men også for chaufførernes egen skyld. Verden bliver mere og mere kompliceret. Det gælder også trafikken, og jo mere stress i trafikken, jo vigtigere er det med mindstekrav, siger René La Cour Sell.

Stress og hjertekarsygdomme

Jobbet som buschauffør ligger på top 10'en over usundt arbejde. Stressproblemer og hjertekarsygdomme er en risiko, chauffører må leve med i hverdagen. Det skyldes blandt andet stress i trafikken, stramme køreplaner og stillesiddende arbejde i førersædet.

Ifølge Palle Ørbæk, der er speciallæge og direktør på Arbejdsmiljøinstituttet, bliver det ikke bedre, når pauser er noget, chauffører må vente i seks, syv eller otte timer på.

- En buschauffør skal hele tiden omstille sig mellem at passe trafikken og sine passagerer. Det er stressende og kræver koncentration. Derfor er der også brug for pauser på minimum samme niveau som for lastbilchauffører, så buschaufføren kan koble af mentalt og beholde sin koncentrationsevne.

En pause skal ifølge Palle Ørbæk være på mindst et kvarter - væk fra bus og passagerer. Små perioder ved stoppesteder og stationer, hvor bussen holder stille inden afgang og venter på afgang er ikke pauser, hvor chaufføren kan koble af og blive frisk og trafiksikker.

Nej fra arbejdsgivere

Arbejdsgiverforeningen HTS-A afviser blankt 3F's forslag om at indføre køre-hviletidsbestemmelser for buschauffører ved lov.

- Jeg er dybt overrasket over, at 3F stiller sådan et forslag. Spørgsmålet om pauser hører hjemme i overenskomsterne og dermed ved forhandlingsbordet og ikke i Folketinget, siger Lars William Hansen, der er afdelingsleder i HTS-A.

Han mener ikke, at der er problemer med vagtplanerne for buschauffører og henviser til, at der findes regler for pauser i overenskomsten.

- Der er stor forskel på, om en chauffør kører i hidsig bytrafik eller i provinsbyer og på landet, og det tager overenskomsten højde for. I forhold til 3F's eksempler på lange vagter er det vigtigt at få med, at der er 10.000 buschauffører i Danmark. I mindst 85 procent af vagtplanerne skal pauserne ligge efter den første times arbejde eller før den sidste time i arbejdsperioden. Derfor er der ikke noget behov for en lovstramning, siger Lars William Hansen.

Passagerers sikkerhed

Den melding vækker undren i 3F:

- Passagerernes sikkerhed er ikke et spørgsmål, der skal løses i overenskomsterne, siger Jan Villadsen.

Han er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe og gør opmærksom på, at det kun er få måneder siden, Arriva og arbejdsgiverforeningen krævede alkoholkontrol af chaufførerne af hensyn til sikkerheden.

- Men træthed og stress er også farligt, og vi vil ikke vente på, at der sker en alvorlig ulykke med en træt chauffør bag rattet, siger Jan Villadsen.

Grafik: Buschaufførernes vanvidskøresel uden pauser.

Grafik: Buschaufførernes vanvidskøresel uden pauser.

Læs politikeres svar om buschaufførers hviletid

Læs politikeres svar om buschaufførers hviletid