For stramme buskøreplaner kan koste liv
TV2-dokumentation af fartoverskridelser blandt buschauffører, der kæmper for at nå køreplanen, og ikke kan holde pauser, kommer ikke bag på 3F. Over 70 eksempler på vanvittige vagtplaner.
Buschauffør Bjørn Tofteng kører i mere end seks timer uden pause på ruten mellem Fakse Ladeplads og Næstved. Kørte han svinetransport, skulle han holde 45 minutters pause efter 4,5 timer bag rattet. (Foto: Per Daugaard) Med 100 kilometer i timen tonser busselskabet Bent Thykjær's busser ud af de jyske landeveje, hvor man ellers kun må køre 80 kilometer i timen.
Sådan serverede TV2 Nyhederne søndag aften klokkeklar dokumentation for brud på færdselsloven blandt buschauffører og deres vognmænd.
- Køreplanerne er alt for stramme, og det betyder brud på færdselsloven. Det er først og fremmest vognmændenes og trafikselskabernes ansvar. Men her er der ikke megen hjælp at hente. Derfor må politikerne gribe ind, førend der sker en alvorlig ulykke på grund af en stresset, træt og presset chauffør siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Jan Villadsen.
Han vil bruge TV2's afdækning af brud på færdselsloven til at skærpe kravene til de danske politikere om at buschauffører og vognmænd skal omfattes af reglerne om køre-hviletid.
Bent Thykjær-bussernes brud på fartgrænserne står nemlig ikke alene.
Indtil nu har 3F's Transportgruppe indsamlet mere end 70 eksempler på vagtplaner, der lader buschauffører i forskellige selskaber arbejde i mere end 6,5 timer - og op til mere end otte timer uden pause.
En lastbilchauffør, der kører med træflis, køleskabe eller smågrise, skal holde pause på 45 minutter efter 4,5 timers kørsel på landevejen.
Det siger loven om køre-hviletid, og der vanker bødestraf, selv ved små overskridelser af reglerne. De er indført af hensyn til sikkerheden i trafikken, men reglerne gælder ikke for buschaufførerne - heller ikke selv om der er en flok skoleelever eller en halv børnehave i bussen.
Går til politikerne
- Buschaufførerne er ganske vist omfattet af 11-timers-reglen, der skal sikre udhvilede chauffører bag rattet. Men den er der ingen, der kontrollerer. Slet ikke vognmændene og amternes trafikselskaber. Det er endnu en grund til at omfatte buschauffører og deres vognmænd af reglerne om køre-hviletid. Her er det nemlig politiet, der kontrollerer og udstikker bøder, siger Jan Villadsen.
Efter sommer er 3F's Transportgruppe færdig med at indsamle dokumentation for omfanget af vanvittige vagtplaner til brug for politikerne på Christiansborg.
Her er der imidlertid allerede tegn på politisk flertal for strammere regler.
Kun partiet Venstre afviser at lade bus-chauffører komme ind under reglerne om køre-hviletid.
Resten af partierne meldte positivt tilbage på en rundspørge foretaget af Fagbladet 3F i maj.