Vognmænd totalt uenige med 3F om sikre busser
Arbejdsgiverne går ikke ind for 3F's ønske om politisk indgreb og hviletidsregler for chauffører til gavn for trafiksikkerheden. Aftaler om hvil skal forhandles, lyder det. 3F afviser arbejdsgiverne.
Buschaufførers hviletid er et overenskomst-emne , mener arbejdsgiverne. Sludder svarer 3F, man aftaler jo heller ikke, om chuaffører må køre promillekørsel. (Arkivfoto) Trætte chauffører, der kører med skolebørn i seks, syv eller otte timer uden pause, er ikke noget politikerne på Christiansborg skal blande sig i.
Det mener busvognmændene i AKT, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik.
Her er formanden John Vestergård dybt uenig med 3F's Transportgruppe, der har bedt politikerne om at indføre køre-hviletidsregler i de danske busser og rutebiler på lige fod med de regler, der findes for lastbiler.
- Hvis 3F vil have køreplanerne ændret, må de gå til trafikselskaberne. Hvis de vil have andre pauseregler end de nuværende, så taler vi om det ved forhandlingsbordet, som er det sted, hvor sagen hører hjemme, lød det i går fra John Vestergård.
Han mener, at 3F misbruger en række afsløringer bragt i TV2's nyheder af busfirmaet Thykjær, der blæser på fartgrænserne og den 11-timers regel, der skal sikre udhvilede chauffører.
Solstik i førerhuset
3F's Transportgruppe fastholder ønsket om hvil og pauseregler for chauffører. Foreløbig har Transportgruppen indsamlet godt 70 vagtplaner, hvor buschauffører må arbejde i mere end 6,5 timer og op til otte timer uden pause.
- Men det er langt fra de eneste vagtplaner, hvor chaufføren må køre uden pauser det meste af arbejdsdagen, og det vidner om, at branchen ikke selv kan løse problemet, og at der er brug for politikernes hjælp til at skabe sikkerhed for chauffører, passagerer og medtrafikanter, siger Jan Villadsen.
Han er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe og kalder arbejdsgivernes melding om at hviletidsregler hører hjemme ved overenskomstforhandlingerne, et udtryk for at busvognmændene har fået solstik:
- Det svarer til at man også skulle bruge overenskomstforhandlingerne til at aftale, hvorvidt chauffører må køre promillekørsel og hvor stor promillen må være. Det går naturligvis ikke, siger Jan Villadsen.
Grafik: Buschaufførernes vanvidskøresel uden pauser.
Grafik: Buschaufførernes vanvidskøresel uden pauser.