Man bliver træt af sådan en dag
Bjørn Tofteng og kollegerne hos Østtrafik kører i mere end seks timer uden pause. Det er lovligt og helt normalt for danske buschauffører, selv om de kører med skolebørn.
Langsomt sniger Bjørn Tofteng den store bus gennem Kongsted, Rønnede og Toksværd.
Parkerede biler og trafikchikaner gør jobbet som buschauffør vanskeligt på færden gennem landsbyerne mellem Fakse Ladeplads og Næstved, og der skal både tages hensyn til køreplanen, passagerer og til ryggen, når der kommer et bump.
Ude på landevejen går det mere glat, og Bjørn henter ind på køreplanen, der lover planmæssig ankomst til Næstved klokken 16:53.
Der er 14 personer med, da bussen forlader Fakse Bystation på Bjørns sidste mandagstur.
Det er maj måned, og strømmen af turister til BonBon-Land har endnu ikke vokset sig stor nok til at blive skyld i trafikpropper, så bussen kan køre gennem Holme-Olstrup uden forsinkelser.
Værre ser det ud, da bussen nærmer sig Næstved. Her giver et stort vejskilt frit valg til forbrugere og biler med sultne bagagerum. Storcenter Næstved, Næstved Megacenter eller Centrum lyder mulighederne.
For Bjørn er der ikke frit valg. Han må holde i kø og vente tålmodigt på grønt lys mod centrum med sine nu 18 passagerer bag sig i bussen. Den tætte myldretidstrafik gør det ofte svært at nå til Næstved Station, inden bussen skal retur.
Men klokken 16.55 - kun to minutter forsinket - åbner dørerne i bussen på Næstved Station. Passagererne kan stige ud. Det samme gør Bjørn. Der er knap seks minutter til bussen skal forlade Næstved igen, og han trænger til en cigaret.
Det er anden tur til Næstved i dag, og der var intet ophold i Fakse Ladeplads med tid til røg. Frokostpausen på en time - dagens eneste - ligger mere end tre timer tilbage.
Pauser slået sammen
- Det her er faktisk en hyggetur. Den forrige bød blandt andet på mere end en hel klasse skolebørn, der nærmest pustede mig i nakken, fortæller Bjørn.
Han sætter sig tilbage bag sit rat og gør klar til at køre. Men først skal der sælges billetter og kontrolleres abonnementskort. Tre unge kvinder og en mand med rygsække stiller spørgsmål. Det foregår på engelsk, tager ekstra tid, og bussen kommer nogle minutter for sent ud på ruten. Her sætter Bjørn kursen mod Fakse og aftensmaden et par timer ude i horisonten.
I dag er det ikke ham, der har det værst. Dagens vagtplan bød faktisk på to pauser på hver en halv time.
Men de var lagt lige efter hinanden, inden eftermiddagens to ruter til Næstved og retur. Den sammenlagte pause deler arbejdsdagen fra klokken 8.22 til 17.52 over i to.
- Men man er træt inden sådan en dag slutter, erklærer Bjørn, da bussen endelig holder stille på Fakse Bystation.
Han bytter bus med en kollega, og gør klar til at køre en gammel forhenværende DSB-bus ned på Østtrafiks garageanlæg.
Her er pausestuen tom. Men kaffemaskinen virker, og Bjørn finder en stak vagtplaner frem.
Skolebørn og grise
Syv af vagtplanerne viser, at kørsel, billettering og andet arbejde er hverdag for chauffører i seks en halv time i træk uden pause.
- Se her. Seks timer og 27 minutter og så med skolebørn i bussen. Det er vanvid, erklærer Bjørn og vifter med den øverste vagtplan.
Han peger på at lastbilchauffører, der kører med træ, cement eller smågrise, skal holde pause senest efter 4,5 times kørsel.
- Det er muligvis forsvarligt for almindelige chauffører. Men som buschauffør gælder ikke engang den regel. Det er forkasteligt, og vi har endda med transport af mennesker at gøre. Mennesker, der skal have service i bussen ud over selve kørselen.
Svært at lave om
Som tillidsrepræsentant for sine kolleger går Bjørn Tofteng op i at diskutere vagt- og køreplaner med ledelsen.
- I dag er vi nået så langt, at vi ikke har vagtplaner, der strider mod overenskomsten eller lovgivningen. Ledelsen er lydhør. Men det er fuldt lovligt med vagter på seks en halv time eller mere - og så er det svært at lave om, forklarer han.
Bjørn har svært ved at bebrejde Østtrafik eller de andre busfirmaer. De konkurrerer mod hinanden, og bruger den lovgivning, der findes.
Men tillidsmanden har regnet ud, at en chauffør fuldt lovligt kan sættes til kørsel, billettering af passagerer, renhold af bussen, kørsel fra garageanlæg ud på ruten og andet normalt chaufførarbejde i op til ni timer og 30 minutter i træk uden pause.
Han konstaterer tørt, at Arbejdstilsynet har anbefalet, at ingen kører i mere end fire timer og 30 minutter uden pause.
Samtidig kræver Færdselsloven, at passagerer i busser bruger sikkerhedsseler, hvis de findes. Men det er heller ikke hverdag i landets busser - heller ikke blandt en eneste af passagererne mellem Fakse og Næstved retur på linie 76.