Minister i samråd om chaufførers pauser

I sommerheden lovede politikere stop for buschauffører, der arbejder i otte timer uden pause. Nu skal justitsminister Lene Espersen i samråd om køre-hviletid for buschauffører.

Politikere undrede sig i sommer over, at smågrise, køleskabe og andre varer på ladet af en lastbil har krav på en udhvilet godschauffør, der holder pause på tre kvarter senest efter 4,5 timers kørsel. (Arkivfoto)Politikere undrede sig i sommer over, at smågrise, køleskabe og andre varer på ladet af en lastbil har krav på en udhvilet godschauffør, der holder pause på tre kvarter senest efter 4,5 timers kørsel. (Arkivfoto)

Buschauffører bliver rask væk sat til at arbejde og køre med skolebørn og andet godtfolk i mere end syv timer uden pause rundt om i Danmark.

Men nu ser forholdene ud til at blive ændret. I juni lovede politikere fra et flertal blandt de politiske partier at indføre pause-regler for buschauffører - og på torsdag skal justitsminister Lene Espersen svare på, hvorvidt hun vil indføre køre-hviletidsregler for buschauffører i stil med de regler, der gælder for lastbilchauffører.

Lige præcist den ændring af loven har 3F's Transportgruppe krævet længe for at undgå trætte og stressede chauffører, der er til fare for trafikken.

3F's Transportgruppe sætter sin lid til løfterne fra politikere i Enhedslisten, SF, De Radikale, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Konservative.

Ordførerne fra de nævnte partier undrede sig i sommer over, at smågrise, køleskabe og andre varer på ladet af en lastbil har krav på en udhvilet godschauffør, der holder pause på tre kvarter senest efter 4,5 timers kørsel.

Samtidig er det hverdag med buschauffører, der kører folk på arbejde eller børn hjem fra skole efter seks, syv eller otte timer uden pause.

Ser frem til handling

I 3F's Transportgruppe glæder forhandlingssekretær Jan Villadsen sig til samrådet:

- Det er urimeligt og farligt, at buschauffører ikke har samme mulighed for pauser som lastbilchauffører. Derfor regner jeg med, at politikerne nu vil leve op til deres løfter og indføre lovgivning, siger Jan Villadsen.

3F's Transportgruppe indsamlede i forsommeren mere end 70 eksempler på vagtplaner, der lod buschauffører i forskellige selskaber arbejde i mere end 6,5 timer - og op til mere end otte timer uden pause.

Alligevel afviste arbejdsgiverforeningen HTS-A blankt 3F's forslag om at indføre køre-hviletidsbestemmelser for buschauffører ved lov.

- Jeg er dybt overrasket over, at 3F stiller sådan et forslag. Spørgsmålet om pauser hører hjemme i overenskomsterne, og dermed ved forhandlingsbordet og ikke i Folketinget, sagde afdelingsleder i HTS-A Lars William Hansen til Nyhedsbrevet 3F i juni.

Trafiksikkerhed vigtigst

Omvendt bakkede Rådet for Større Færdselssikkerhed op om 3F's krav:

- Det er vores klare holdning, at buschauffører også skal omfattes af regler om køre-hviletid. Det burde være en helt naturlig ting, ikke bare for trafiksikkerheden, men også for chaufførernes egen skyld. Verden bliver mere og mere kompliceret. Det gælder også trafikken, og jo mere stress i trafikken, jo vigtigere er det med mindstekrav, sagde rådets direktør René La Cour Sell til Nyhedsbrevet 3F i juni.