Færre uheld med køre-hvile-tidsregler
Færre bøder til chauffører og uheld med lastbiler er status efter reglerne om køre-hvile-tid blev skærpet. 3F er glad for udviklingen, men efterlyser problemsager om bøder i kølvandet på lastbilblokader.
Antallet af lastbilsulykker er faldet, og det skyldes ifølge Danmarks Transportforskning de skærpede regler om køre-hvile-tid. (Arkivfoto.) På den årlige chauffør-konference i august fik landets chauffører ros fra politiet, fordi antallet af konstaterede brud på reglerne om køre-hvile-tid blev halveret fra 2005 til 2006.
Det var chefen for Rigspolitiets Færdselsafdeling, Helge Holbæk, der stod bag roserne. Og nu viser det sig, at også antallet af færdselsulykker, hvor en lastbil er indblandet er faldet. Det skriver avisen "24 timer".
Avisen oplyser, at antallet af ulykker med lastbiler er faldet med 14 procent - fra 393 i 2005 til 339 i 2006 og citerer Danmarks Transportforskning for, at det er den hårdere kurs med bøder og skrappere køre-hvile-tidsregler, der har gavnet trafiksikkerheden.
- Vi ved, at træthed påvirker køreegenskaberne. Så er der er fornuft i kursen, siger seniorforsker hos Danmarks Transportforskning Tove Hels til "24 Timer".
Positiv udvikling
De positive tal kommer i kølvandet på et døgn med blokader og protestaktioner i færgehavne og ved trafikknudepunkter. Her havde en gruppe på omkring 100 chauffør gjort alvor af truslerne om at lamme godstransporten i protest mod reglerne om køre-hvile-tid.
Ifølge de aktionerende chauffører rammer de skærpede regler nemlig chauffører og vognmænd med urimelige bøder for mindre forseelser.
I dag er det småt med protestaktioner. Men trods den positive udvikling i tallene for ulykker og bøder vil 3F gerne i dialog med de chauffører, der er utilfredse.
- Siden de skrappere regler blev indført i 2005, er trafikkulturen og sikkerheden blevet bedre. Men der har været mange protester, der allerede har resulteret i lempelser. Og en arbejdsgruppe under justitsministeriet, hvor 3F er med, skal efter nytår vurdere, om reglerne rammer for hårdt på nogle områder, siger Kjeld H. Jensen, der er miljøkonsulent i 3F's Transportgruppe.
Hit med dokumentationen
I kølvandet på blokaderne søndag og mandag efterlyser 3F's Transportgruppe eksempler på urimelig behandling og bøder for småting, der har ramt 3F-chauffører.
- Det er en opfordring, vi før er kommet med, men det er yderst småt med tilbagemeldinger. Men hvis der er chauffører, der føler sig urimeligt behandlet, så er det ved at være sidste chance for at sige til og gå til sin 3F-afdeling med problemerne, så vi kan have eksemplerne med i posen, når vi skal mødes hos justitsministeren efter nytår, siger Kjeld H. Jensen.
Han slår fast, at 3F på ingen måde kan respektere eller acceptere ulovlige blokader og lignende protestaktioner.
- Vejen frem er dialog og dokumentation for, at forholdene er urimelige. Men netop dokumentation kniber det øjensynligt med hos den gruppe af vrede vognmænd og chauffører, der forsøgte at lukke dansk transport i går, siger Kjeld H. Jensen.