Pauser kun for lastbiler

Passagerer i busser kan ikke være sikre på en udhvilet og dermed helt trafiksikker chauffør bag rattet. Busruter på mindre end 50 kilometer er nemlig ikke omfattet af reglerne om kørehviletid, der sikrer og påbyder lastbilchauffører en pause senest efter fire en halv times kørsel.

3F's Transportgruppe kunne i 2006 dokumentere mere end 70 eksempler på vagtplaner, der lader buschauffører i forskellige selskaber arbejde i mere end seks en halv time - og op til mere end otte timer uden pause. Det fik 3F på banen med krav om, at reglerne om kørehviletid også skal gælde buschauffører.

Dokumentationen fik for en stund politikerne til at gå med på idéen, og kun Venstre var klart imod. Men da SF senere på året fremsatte et lovforslag om kørehviletid, var der langt til flertallet.

- Derfor må trætte chauffører fortsat ud i trafikken for at overholde vagtplanerne, samtidig med at et læs med for eksempel cement bliver kørt af en udhvilet chauffør. Og det bliver ikke bedre af, at vi må køre faglige sager mod flere busselskaber, der placerer chaufførernes overenskomstsikrede pauser i starten af eller som afslutning på arbejdsdagen, siger Jan Villadsen, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

HC

Hør også:

Stress fik chaufførlærling ned med nakken (varighed 6:52)