Urimelige pauser koster Arriva 150.000
Placering af pauser til chaufførerne før og efter arbejde koster nu landets største busfirma Arriva 150.000 kroner i bod. 3F håber, at sagen åbner politikernes øjne for pauseforhold i busserne.
En voldgift sætter stop for Arrivas pausepolitik, hvor buschauffører har pause enten først på arbejdsdagen eller i slutningen. (Arkivfoto) Busselskabet Arriva må ikke placere chaufførernes pauser i starten af arbejdsdagen, eller når chaufførerne er tilbage på garageanlægget og kan holde fri.
Det har selskabet måttet erkende i forbindelse med en faglig voldgift rejst af 3F's Transportgruppe. Allerede i 2002 blev det nemlig afgjort, at man ikke må starte eller slutte arbejdsdagen med en pause.
Det er brud på denne tidligere afgørelse, Arriva nu har måttet erkende, og det betyder, at busselskabet nu skal placere pauserne, så chaufførerne kan holde pauser i selve arbejdsperioderne. Oveni skal busselskabet af med 150.000 kroner i bod til 3F for brud på aftalerne om pauser i overenskomsten.
3F's Transportgruppe kalder det yderst træls, at det overhovedet er nødvendigt at rejse sager om chaufførernes pauseforhold. Til gengæld håber 3F på, at sagen kan være med til at åbne øjnene hos politikerne.
- Loven om kørehviletid stiller nøje krav om pauser til godschauffører, der kører med grise. Men for buschauffører, der kører med børn og andre passagerer, har politikerne ikke indført regler om pauser. Det betyder, at busselskaber spekulerer i at placere pauser, hvor de passer bedst i planlægningen. Men det gavner bestemt ikke trafiksikkerheden, siger Jan Villadsen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Han peger på, at pauser til chauffører fortsat kan placeres yderst uhensigtsmæssigt for chaufførerne og for færdselssikkerheden.
Selvom arbejdsdagen ikke længere må begynde eller afsluttes med en pause, kan busselskaberne nemlig blot lade chaufføren holde pause efter få minutters arbejde.
Chauffører blev afvist
Avisen "24 Timer" skrev i forrige uge om en undersøgelse fra Århus, der viste, at hver tredje buschauffør i byen havde prøvet at falde i søvn bag rattet. Forhold, der angiveligt skyldes mangel på hvil.
Dertil kommer, at 3F's Transportgruppe sidste år kunne fremlægge mere end 70 vagtplaner fra forskellige busselskaber. Vagtplanerne indeholdt arbejdsperioder med kørsel og andet arbejde i mere end seks timer uden pause til chaufførerne.
Det fik blandt andre Rådet for Større Færdselssikkerhed til at bakke op om, at chauffører skal have pauser senest efter 4,5 timers arbejde af hensyn til trafiksikkerheden.
Men chaufførerne kan ikke regne med hjælp fra et flertal blandt politikerne på Christiansborg.
Et lovforslag fra SF om at indføre regler om pauser for buschauffører i stil med de regler, der gælder for lastbilchauffører, kan indtil videre kun samle støtte fra et mindretal.
Justitsminister Lene Espersen (K) har erklæret, at der ikke findes belæg for, at de nuværende forhold er til skade for trafiksikkerheden. Og det synspunkt bakkes foreløbig op af såvel Venstre som Dansk Folkeparti.
Da Folketinget for nylig diskuterede SF's lovforslag, argumenterede Venstres ordfører Karsten Nonbo for et nej til lovbestemte pauser til buschaufførerne på følgende vis:
- Som justitsministeren rigtigt nævner, og det er også min klare overbevisning, så har vi fantastisk dygtige buschauffører og rutebilschauffører, og de laver stort set ikke skader, de forårsager stort set ikke færdselsuheld, erklærede han fra Folketingets talerstol.
Venstre og Konservative mener desuden, at det er op til fagforeninger og arbejdsgivere at aftale sig frem, hvis der er ønsker om pauseregler på busområdet.
Kan nå at ændre mening
SF's forslag er endnu ikke behandlet færdig på Christiansborg, og Jan Villadsen og 3F's Transportgruppe håber fortsat på, at politikerne kommer til fornuft.
- Det er nemt at sige fra Folketingets talerstol, at manglende pauser ikke er skyld i uheld. Men sagen er den, at der ikke findes statistik over, hvorvidt uheld forårsaget af busser skyldes træthed hos chaufførerne på grund af mangel på hvil. Jeg håber ikke, at politikerne vil vente på, at der kommer lig på bordet, førend der kommer klare regler for buschaufførerne, siger Jan Villadsen.
Busvognmændenes Arbejdsgiverforening AKT er lodret imod regler om pauser indført ved lov. Den slags regler skal i stedet aftales ved forhandlingsbordet. Enten hos trafikselskaberne eller ved overenskomstforhandlingerne, hvis det står til AKT.
3F påpeger på sin side, at pauser til lastbilchauffører er nøje beskrevet med lovgivning. Det skyldes ikke mindst hensyn til sikkerheden i trafikken. Og 3F argumenterer for, at sikkerhed og udhvilede chauffører ikke er et emne for overenskomstforhandlinger, uanset om det drejer sig om lastbilchauffører eller buschauffører.