3F: Stop ulovlige blokader

Vrede vognmænd og chauffører fortsætter blokader af trafikknudepunkter. 3F opfordrer til at stoppe aktionerne og gør opmærksom på, at de er brud på alle demokratiske spilleregler.

Det er dybt uansvarligt at tage sine kolleger og godstransporten som gidsel, lyder det fra såvel 3F's Transportgruppe som de 3F-organiserede chaufførers landsklubber om de blokader, der rammer færgeterminaler og andre trafikknudepunkter.
 (Foto: Scanpix)Det er dybt uansvarligt at tage sine kolleger og godstransporten som gidsel, lyder det fra såvel 3F's Transportgruppe som de 3F-organiserede chaufførers landsklubber om de blokader, der rammer færgeterminaler og andre trafikknudepunkter. (Foto: Scanpix)

Danske færgeterminaler, Storebæltsbroen og motorvejen ved grænsen har det seneste døgn været ramt af blokader udført af en gruppe vrede vognmænd og lastbilchauffører.

De aktionerende folk fra landevejen er først og fremmest utilfredse med kørehviletidsreglerne og de nye højere bøder for brud på reglerne, der blev vedtaget sidste år.

Men uanset, hvor utilfreds man er med reglerne, er det dybt uansvarligt at tage sine kolleger og godstransporten som gidsel, lyder det fra såvel 3F's Transportgruppe som de 3F-organiserede chaufførers landsklubber.

Forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, Jørgen Aarestrup Jensen, gør opmærksom på, at 3F intet har med blokaderne at gøre, og at 3F opfordrer til at standse aktionerne øjeblikkeligt:

- Der har været forskellige problemer omkring de regler og bøderne for brud på dem. Derfor er der nedsat en arbejdsgruppe under Justitsministeriet, der løbende ser på om reglerne fungerer rimeligt. Reglerne er allerede blevet lempet, og på den baggrund er blokader en både farlig og tankeløs måde at råbe op om problemerne på, siger Jørgen Aarestrup Jensen.

3F har ad flere omgange efterlyst eksempler på urimelige bøder og sager om misforståelser, det ikke har været muligt at løse med politiet efterfølgende.

- Men selvom myterne om gigantiske bøder for små forseelser florerer, har vi ikke set eksempler på det, aktionsgruppen kalder urimelige dummebøder. Jeg vil gerne medgive, at det er blevet sværere at overholde reglerne om hvil på en hensigtsmæssig måde, fordi der er blevet nedlagt en række rastepladser. Men blokader løser ingenting, og det gavner bestemt ikke chaufførernes sag, siger Jørgen Aarestrup Jensen.

Kritik til højre og venstre

Uro blandt vognmænd og chauffører er ikke noget nyt fænomen. Senest aktionerede en gruppe af landevejens folk under navnet "Det tavse flertal 48".

Den bestod først og fremmest af små selvkørende vognmænd, og nåede at stå bag en enkelt stor aktion, der foregik i marts 2005. Her dannede godt 100 lastbiler vognborg foran Christiansborg for at gøre politikerne opmærksom på utilfredshed over nye EU-regler om arbejdstid for chauffører.

Aktionen fyldte meget i medierne. Men den var fredelig. Og få måneder efter gik gruppen "Det tavse flertal" i opløsning.

Denne gang er der ligeledes tale om en løs gruppering, der blandt andet har kaldt sig "Chaufførgruppen 2007".

Det er usikkert hvor mange fra gruppen, der er små vognmænd og hvor mange, der reelt er ansatte chauffører. Men de aktionerende vognmænd og chaufførers talsmand er chauffør og hedder Per Thuesen.

Han gik allerede på banen i forsommeren. Den gang var det først og fremmest 3F og resultatet af overenskomstforhandlingerne, der var genstand for kritikken. Og under megen larm meldte Per Thuesen og en gruppe andre chauffører sig ud af 3F for at tage sagen i egen hånd.

Dengang var målet at danne en ny forening, der kunne tale chaufførers og vognmænds sag ved blandt andet at hæve lønnen og ændre kørehviletidsreglerne.

Per Thuesen allierede sig i stedet med "Det faglige hus" i Esbjerg. Men det samarbejdede holdt ikke mange dage, førend parterne gik hver til sit i stor uenighed om mål og midler.