Sådan bekæmpes ulykker:

Landbruget: Trafik, maskiner og børn

Trafik, maskiner, børn og faldulykker er skyld i de fleste ulykker inden for landbruget. Og derfor i fokus i kampagnen, der skal nedbringe antallet af ulykker i landbruget. Den blev skudt i gang i august 2007 med blandt andet radiospots og gode råd, som kan følges på www.sikkerhedskampagne.dk

Kampagnen er sat i værk af BAR Jord til Bord, Jordbrugets Arbejdsmiljøudvalg, hvor 3F sidder med.

I september 2005 blev der sat ind på en anden front - nemlig den direkte kontakt til landmændene med "Landbrugets Sikkerhedsbus", som tilbyder alle landbrugsbedrifter rådgivning. Siden starten og frem til august 2007 er der gennemført 597 besøg jævnt fordelt i hele landet. Det er frivilligt, om landmændene ønsker besøg og rådgivning af bussen, men når den kører, er det specialuddannede arbejdsmiljøkonsulenter fra 3F eller Dansk Landbrug, der på skift står for besøgene.

AHE

Byggeriet: Sikkerhedsuddannelse til alle

Ansvar, uddannelse og kontrol er de tre nøgleord i indsatsen for at forbedre sikkerheden på landets byggepladser.

Således sammenfatter miljøkonsulent i BAT-kartellet Lars Vedsmand indholdet i en fælles handleplan, som Arbejdstilsynet og byggeriets parter enedes om i fjor.

Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) tog initiativ til planen efter 20 dødsulykker på byggepladser i 2005.

Planen består af 20 konkrete initiativer, som retter sig mod alle aktører, lige fra bygherren til bygningsarbejderen. Af planen fremgår, hvem der har ansvaret for at få ført de enkelte aktiviteter ud i livet.

Blandt andet skal alle ansatte have særlig arbejdsmiljøuddannelse og id-kort for at få adgang til byggepladsen. Desuden skal bygherren ved valg af rådgiver og entreprenør stille specifikke krav om dokumentation for arbejdets sikkerhedsniveau og i øvrigt udpege en særlig koordinator med ansvar for arbejdsmiljøet. Arbejdstilsynets bidrag er fortsat ekstra fokus på byggebranchen.

tk-

Industrien: Ryd op, skab orden

Ansatte i industrien kommer stadig slemt til skade. Men snuble- og faldulykker vejer dog rigtig tungt i statistikken, fortæller miljøsekretær Michael Jørgensen i Industriens Branchearbejdsmiljøråd.

Han giver følgende råd til færre ulykker:

1) Sæt fokus på ulykker ude i virksomheden, også dem der var tæt på at ske, og tag en ordentlig snak om årsagerne til de ulykker, der sker.

2) Ryd op og få skabt orden for at forebygge de mange fald- og snubleulykker. Flyder gulvet, så fej det. Få sat kabler, værktøj og svejseapparater på plads, så gang- og kørearealer og pladsen rundt om maskinerne er fri for rod.

3) Gå en sikkerhedsrunde en gang om måneden på arbejdspladsen, hvor I kun har øjnene rettet mod alt det, der kan give risiko for ulykke. Del opgaverne ud, så det, der skal laves, bliver lavet hurtigt.

johs

Transportområdet: Arbejdsgiverne må tage ansvar

På transportområdet findes både lastbilchauffører og redningsfolk på top ti over skader på jobbet. Og de senere år er en række tiltag sat i søen for at forbedre sikkerheden på transportområdet:

Reglerne om kørehviletid er blevet skærpet med strengere straffe til vognmænd og lastbilchauffører, der bryder reglerne og er skyld i trætte chauffører i trafikken.

Flere kampagner er sat ind for at gøre trafikkulturen bedre, så en del af farerne i trafikken forsvinder.

- Der, hvor der bør sættes ind nu, er at presse arbejdsgiverne til at blive bedre til at tage deres ansvar og instruktionsforpligtelse alvorligt. Det vil modvirke ulykker. Men det virker stik modsat, når vognmænd flager deres lastbiler ud for blandt andet at undgå danske regler, siger miljøkonsulent i 3F's transportgruppe, Kjeld H. Jensen.

.

HC