Taxier skal omfattes af hviletidsregler
Taxi-chauffører skal omfattes af kørehviletidsreglerne, kræver 3F efter afsløring af arbejdsdage på op til 16 timer i branchen.
Taxichauffører skal også omfattes af køre-hviletidsregler, mener 3F. Træthed har længe været et kendt arbejdsmiljøproblem i taxi-branchen, hvor chaufførerne døjer med lange vagter.
Senest har Jydske Vestkysten dokumenteret, at taxichauffører med vagter på 12 til 16 timer eller mere i weekenderne er et normalt.
- Den slags arbejdstider bryder arbejdsmiljøloven, men er desværre helt normale betingelser for chaufførerne. Løsningen er at lade taxichauffører blive omfattet af reglerne om køre-hviletid ligesom lastbilchauffører og med samme kontrolapparater. Det har længe været et krav fra 3F, og på den måde kan man sikre, at myndighederne kan kontrollere branchen, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Jan Villadsen.
Samme holdning har Rådet for større Færdselssikkerhed og dets direktør, René La Cour Sell.
DF-forslag ikke nok
På Christiansborg har Jydske Vestkystens afdækning af lange vagter for taxi-chauffører foreløbig fået Dansk Folkepartis retsordfører Kim Christiansen på banen.
Han vil rejse sagen overfor justitsminister Lene Espersen og foreslår et loft for taxichauffører på otte timers kørsel efterfulgt af 11 timers hvile.
- Det er godt, at der er politikere, der tager problemerne alvorligt. Men forslaget fra DF er ikke nok, fordi det langt hen ad vejen ligner de regler, der allerede findes. Det bliver bare ikke kontrolleret, hvorvidt taxibranchen overholder arbejdstidsreglerne i den nuværende arbejdsmiljølovgivning. Derfor er løsningen at taxi-chaufførerne bliver omfattet af køre-hviletidsreglerne med samme kontrol fra myndighederne, som gælder for lastbilchaufførerne, siger Jan Villadsen.