3F’ere holder øje med mistænkelige vogntog
Læsere af Fagbladet 3F og XL har foreløbig bidraget med over 10 gode tips om ulovlige eller mystiske transporter med udenlandske vogntog og chauffører. Nu bliver flere af sagerne undersøgt.
Fra den 1. oktober skulle det være slut med, at underbetalte chauffører i tyskindregistrerede lastbiler kommer med varer til Netto-kæden. 3F holder øje med om loven overholdes. (Arkivfoto.) Flere chauffører har meldt ind til redaktionen om, hvor vi kan finde og dokumentere ulovlige transporter.
Det samme gælder et par medlemmer af 3F, der kan holde øje med blandt andet Netto’s butikker og varekørselen dertil fra deres vinduer.
De 11 – 12 særdeles brugbare tips fra XL-læsere og læsere af Fagbladet 3F med informationer betyder, at vi nu kan se nærmere på nogen af sagerne.
Og forhåbentlig kan dokumentationen bringe forholdene frem i lyset – til læsere, politikere, vognmænd, medier og andre interesserede.
Derfor - en særlig tak herfra - til dem, der skrevet til os med oplysninger og gode råd.
Desværre endte vores forsøg på at forfølge polske lastbiler fra danske firmaer i sidste uge med ture til henholdsvis grænsen til Sverige og færgen til Tyskland.
Men det betyder bare at vi må op på hesten igen og håbe på lidt mere held.
Nettovarer på danske biler
Hvad angår sagen om Netto-varerne, der blev kørt ud af tyske chauffører i tyske lastbiler fra det danske vognmandsfirma KP Logistik. Så ser det ud til, at alle firmaets trækkere nu er kommet på danske nummerplader.
Den del af sagen er i så fald løst. Tilbage står så sagen i arbejdsretten og underbetaling af firmaets tyske medarbejdere.
Men skulle du falde over en tyskindregistreret lastbil, der leverer varer til din lokale Netto-butik. Så vil vi fortsat gerne høre herom.
Det er nummerpladen på trækkeren. Altså den del af vogntoget hvor førerhuset er placeret, der er interessant i den forbindelse.
Mange af KP Logistiks anhængere er fortsat på tyske plader. Men det er ikke det, der er problemet.