Fuld østchauffør fik rabat-bøde og lov at køre videre
Krimi:
Stangstiv chauffør fra Estland fik lov at fortsætte kørsel i lastbil, da han havde sovet rusen ud og betalt 12.000 kroner i bøde. Praktisk løsning, siger politiet. 3F's Transportgruppe kræver svar fra politichef om manglende kontrol.
Søndag pløjede en fuld østchauffør et autoværn ned ved Sæby. Se TV 2 Nord's indslag, hvor politiet må hjælpe den stive chauffør ud af sit førerhus. Se video med fuld chauffør:
Søndag pløjede en stangstiv chauffør fra Estland ind i et autoværn, da han kørte på motorvejen syd for Sæby.
En video fra TV2 Nord viser, at politiet måtte hjælpe den fulde chauffør ud af førerhuset. Og nu frygter flere danske chauffører, vognmænd og 3F's Transportgruppe, at politiet også har hjulet chaufføren på anden vis.
Nordjyllands Politi oplyser, at sagen er afsluttet. Den estiske chauffør havde en promille på 2,49. Det udløste en bøde på 12.000, da rusen var sovet ud. Og så blev kørekortet inddraget i de næste tre år. Men chaufføren fik lov at køre på et midlertidigt kørekort, så han og lastbilen kunne komme hjem.
Politi: Smidig løsning
Ifølge Nordjyllands Politi skulle sagen afgøres hurtigt, fordi det var en udenlandsk chauffør. De er svære at få til at møde op i retten. Og politiet har denne forklaring på, at chaufføren fik lov at køre, selvom branderten var gigantisk, farlig og ulovlig:
”Det er begrundet nogle praktiske hensyn. Herunder for at undgå, at en mørk lastbil ikke står i længere tid på en rasteplads”.
Politiet oplyser, at bøden landede på 12.000 kroner, fordi det svarede til: ”en netto månedsløn og omkostninger” for den estiske chauffør.
3F: Mystisk rabat
Politiet har ikke svaret på, om chaufføren også blev undersøgt for piratkørsel og brud på hvilereglerne. Og 3F's Transportgruppe, frygter, det ikke er sket:
- Bøden på 12.000 kroner er udregnet efter lønnen. Det giver rabat, fordi østchauffører bliver underbetalt. Det burde være den største selvfølgelighed, at politiet undersøger sagen til bunds. Kørte chaufføren også piratkørsel? Og hvorfor skal speditør og vognmand belønnes ved, at de får lastbilen kørt ud af den samme livsfarlig chauffør? Det beder vi om et officielt svar på fra politichefen i Nordjylland, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.
Kilder blandt chauffører og vognmænd oplyser, at chaufføren kørte med gods for den danske koncern DSV. DSV vil ikke kommentere sagen.