Arbejdsgivere: Chauffører spiller golf på statens regning

Efterløn er en luksusordning, der får chauffører og lagerarbejdere på golfbanen i stedet for jobbet, lyder meldingen fra arbejdsgiverne i HTS. 3F undres over påstanden og efterlyser seniorordninger og forbedringer for ældre medarbejdere.

Efterløn er en luksusordning, der får chauffører og lagerarbejdere på golfbanen i stedet for jobbet, lyder meldingen fra arbejdsgiverne i HTS.  (Foto: Søren Zeuth)Efterløn er en luksusordning, der får chauffører og lagerarbejdere på golfbanen i stedet for jobbet, lyder meldingen fra arbejdsgiverne i HTS. (Foto: Søren Zeuth)

Efterlønnen er skyld i, at alt for mange chauffører, lagerfolk og havnearbejdere vælger at tage jagttegn, spille golf eller male akvareller på statens regning i stedet for at arbejde, når de er fyldt 60 år.

Sådan lyder anklagerne i endnu en række skud mod efterlønsordningen fra arbejdsgiverne.

Denne gang fra Ole Krogh, der er administrerende direktør i arbejdsgiverforeningen HTS (Handel, Transport og Service).

I en harsk leder i avisen 7 døgn henviser han til en undersøgelse fra HTS, der konkluderer, at kun 8 procent af de transportarbejdere, der går på efterløn, er slidt ned.

"Ni ud af 10 er altså gået på efterløn af andre årsager. Hyppigste grund er den økonomiske mulighed for at trække sig tilbage", lyder det fra Ole Krogh.

Han kalder desuden efterlønnen "verdens mest attraktive og dyre ferieordning" og opfordrer politikerne til at gribe ind, fordi arbejdsgiverne mangler arbejdskraft og ikke kan konkurrere med efterlønnen.

En dum markering

3F's Transportgruppe betragter meldingen fra HTS som både dumsmart og arrogant.

- Jeg kender ikke nogen chauffører, der maler akvarelmalerier for efterlønnen. Men da vi forhandlede overenskomst sidste år, aftalte vi med HTS og Ole Krogh, at vi skulle se på mulighederne for at lave seniorordninger. Blandt andet for at virksomhederne bedre skulle kunne holde på medarbejderne. Men siden har vi intet hørt fra HTS, siger formand for 3F's Transportgruppe Jan Villadsen.

Han opfordrer Ole Krogh og HTS til at kontakte 3F's Transportgruppe snarest med henblik på hurtigt at skabe nogle gode seniorordninger for medarbejderne i transportbranchen.

Samtidig undrer Jan Villadsen sig over Ole Kroghs konklusioner på baggrund af undersøgelsen om efterløn fra HTS.

- Jeg tror ikke på, der er ret mange chauffører og lagerarbejdere, der spekulerer i at gå på efterløn for at forbedre golf-handicappet, sådan som HTS påstår. Til gengæld er det gang på gang påvist, at arbejdsmiljøet i transportbranchen hører til blandt de mest nedslidende i Danmark. Også her kunne HTS gå forrest i indsatsen, siger Jan Villadsen og påpeger, at undersøgelsen peger på et stort behov for seniorordninger og lempelige vilkår for seniorer.