Minister vil have bremse på transport

Topmøde: Der skal bremse på EU's liberalisering af transport. Det var en af meldingerne, da transportminister Henrik Dam Kristensen (S) var gæst på internationalt topmøde for verdens transportforbund.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) talte om social dumping, da 3F holdt topmøde for internationale transportforbud.  (FOTO: HARRY NIELSEN)Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) talte om social dumping, da 3F holdt topmøde for internationale transportforbud. (FOTO: HARRY NIELSEN)

Krisen presser chauffører, søfolk og havnearbejdere. Både på løn og vilkår. Og ikke kun i Danmark og Europa.

Derfor var social dumping, pres og konkurrence blandt emnerne, da 3F i denne uge var vært for topmøde i ITF, Det Internationale Transportforbund. Her var transportminister Henrik Dam Kristensen (S) gæst. Og han meldte ud, at EU bør tage bremser på, når det gælder konkurrence på transport:

- Der er meget store forskelle på løn- og arbejdsvilkår mellem landene i EU. Det skaber problemer for konkurrencesituationen. Jeg tror, der er behov for en tænkepause, så vi kan se, om vi kan finde en ordentlig måde at administrere de nuværende regler på, før vi taler om yderligere liberalisering, sagde han.

Vigtig rolle

Det vakte glæde hos ITF's tillidsfolk, der er valgt af fagforeninger, der organiserer chauffører, havnearbejdere, søfolk og ansatte i luftfarten.

ITF består af 708 fagforbund, der organiserer 4,5 millioner transportarbejdere i 154 lande. Her har ITF mange opgaver. Blandt andet inspektioner, der sikrer løn til søfolk, der er ansat på internationale skibe.

Det er også ITF, der koordinerer faglig indsats, når det gælder verdensfirmaer som Maersk. Og ITF råber højt, når lande forbyder fagforeninger og forfølger tillidsfolk.

Stop for gift

ITF var også med, da der var stor modstand, fordi en transport højgiftigt HCB-affald skulle sejles til Danmark fra Australien. Kommunekemi i Nyborg havde sagt ja til at brænde giften. Det udløste stor bekymring på Fyn og blandt danske miljøfolk, sømænd og havnearbejdere.

- Det blev stoppet. Blandt andet fordi vi fik informationer fra ITF i Australien om, hvornår og hvilket skib, der skulle sejle affaldet. Oplysningerne blev brugt i medierne herhjemme, og det pressede daværende miljøminister Karen Ellemann, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Jan Villadsen er medlem af ITF's hovedbestyrelse. Og i ITF's forretningsudvalg, der er ITF's øverste ledelse.