Mærsk fyrer strejkende havnearbejdere

Mærsks havneterminal i Marokko er ramt af protester mod fyringer af fagligt aktive. Mærsk anklager til gengæld arbejderne for ulovlige aktioner.

A.P. Møller-Mærsk anklages for at fyre fagligt aktive havnearbejdere i selskabets terminal i Marokko. (Foto: APM)A.P. Møller-Mærsk anklages for at fyre fagligt aktive havnearbejdere i selskabets terminal i Marokko. (Foto: APM)

A.P. Møller-Mærsks havneterminal i Tanger i Marokko er ramt af strejke onsdag. En gruppe havnearbejdere nedlagde arbejdet klokken 7 onsdag morgen. De har annonceret, at strejken varer mindst 24 timer.

De er utilfredse med, at Mærsk har fyret en række ansatte, der har deltaget i strejker. Flere af de fyrede er aktive i havnearbejdernes fagforening.

- Arbejderne fik direkte at vide af deres chef, at de blev afskediget, fordi de er aktive i fagforeningen. Det er i strid med loven og et udtryk for Mærsks fjendtlige holdning til de fagligt organiserede på terminalen, siger Said El Hayrash, der er formand for havnearbejdernes fagforening, UMT.

Han opfordrer Mærsk til at respektere lovgivningen og gå i dialog for at løse konflikten hurtigst muligt. Fagforeningen kræver fire af de fyrede genansat. De strejkende arbejdere protesterer uden for terminalen, der dog stadig kan operere.

Mærsk: Fyret for at strejke ulovligt

Martin Poulsen er direktør for Mærsk-selskabet APM Terminals i Europa. Han mener, at fagforeningen står bag ulovlige strejker:

- Terminalens ledelse fyrede 15 ansatte, fordi de deltog i ulovlige aktioner: To aktioner den 11. og 12. november hvor de ansatte arbejdede langsomt og en ulovlig strejke, der lukkede terminalen ned den 15. november.

- Vi anerkender fuldt ud fagforeningen og går gerne i dialog, men der er nogle regler, der skal overholdes på begge sider, siger Martin Poulsen.

Han afviser, at de fyrede kan få deres job tilbage, som fagforeningen kræver.

Internationalt pres

De strejkende havnearbejdere blev fyret den 26. november 2010. Siden har der været en række møder mellem parterne. Det er dog ikke lykkedes at blive enige om en løsning.

Det internationale transportarbejderforbund, ITF anser fyringerne som et angreb på fagforeningen. ITF opfordrer andre forbund til at lægge pres på Mærsk.

- Alle havnearbejdere i regionen overvåger situationen i Tanger tæt og er klar til at handle. Vi håber, at ledelsen vil genansætte de fyrede og sætte sig til forhandlingsbordet, siger Bilal Malkawi, regional sekretær for ITF i den arabiske verden.

Havnearbejderne i terminalen arbejder uden overenskomst.