Ingen ledige chauffører i 3FA

Chaufførmangel skal løses gennem uddannelse, mener 3FA, efter at arbejdsgiver har klaget til beskæftigelsesminister over mangel på arbejdskraft.

Jobcentrene i hele landet har svært ved at skaffe ledige buschauffører. 3F's Akasse mener, at der er behov for at opkvalificere de ledige, der ønsker at arbejde i branchen. (Foto: Harry Nielsen.)Jobcentrene i hele landet har svært ved at skaffe ledige buschauffører. 3F's Akasse mener, at der er behov for at opkvalificere de ledige, der ønsker at arbejde i branchen. (Foto: Harry Nielsen.)

Den aktuelle mangel på chauffører bør løses gennem opkvalificering af ledige, der ønsker at arbejde i branchen.

Det mener 3F's Akasse, efter at en stor jysk busvognmand, Bent Thykjær, ifølge et indslag i TV2 Nyderne har klaget til beskæftigelsesministeren over, at jobcentrene ikke gør deres arbejde godt nok.

Firmaet mangler chauffører til deres afløserkorps. Men selvom jobcentrene i Trekantområdet indkaldte en del ledige med stort kørekort, lykkedes det kun at få ansat fem.

3F's Akasse i Vejle mener, at kritikken er skudt forbi.

- Vi har stort set ingen ledige chauffører. Der kan godt være nogle med stort kørekort, men så mangler de erhvervskortet, siger Akasseleder Ernst S. Mogensen fra Vejle.

Han mener ikke, man kan klandre jobcentrene for, at en vognmand ikke kan få chauffører.

- Der er mangel på chauffører over hele landet. Det handler om at opkvalificere de ledige, der ønsker arbejde i branchen. Men jeg forstår da godt arbejdsgiverens frustrationer. Det er vel et råb om hjælp, mener Ernst S. Mogensen.

Mangler kvalifikationer

I Horsens, hvor firmaet Bent Thykjær har hovedkontor, er der stort set heller ingen ledige chauffører i 3F.

- Har vi nogen, sender vi dem ud. Vi har hjulpet firmaet så godt, vi kan, også med rotationsprojekter og fleksjob, men i dag er der stort set ingen at tage af, siger brancheformand for transport i 3F Horsens, Bent Lynge Sørensen.

Akasseleder i 3F Horsens, Evald Zacho, mener, at hvis nogle chauffører går ledige, er det, fordi de mangler de kvalifikationer, som arbejdsgiverne efterspørger.

- Det handler om at få lavet en jobplan, som kan give dem de kvalifikationer, som arbejdsgiverne forlanger. Problemet er, at kommunerne stort set ikke bruger nogen penge på uddannelse af deres ledige, siger Evald Zacho.

Ud af afdelingens 8.100 medlemmer er der i øvrigt kun 245 ledige i alt, inklusiv ledige på supplerende dagpenge.

Forfejlet kritik

I Kolding har Akasseleder Kirsten Møller stort set heller ingen ledige chauffører. Hun mener, at kritikken af jobcentrene er forfejlet.

- Her i Kolding har jobcentret indkaldt alle med stort kørekort til informationsmøde på AMU, netop for at tilbyde diverse certifikater, buskort med videre for at afhjælpe manglen på arbejdskraft i branchen. Jeg mener, at jobcentret har gjort en indsats for at få folk ind i branchen, siger hun.

Vognmændene er selv skyld i manglen

I 3F's nyhedsbrev sidste uge kritiserede forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe, Jan Villadsen, arbejdsgiverne for at svigte og ødelægge branchen.

- Vi har i mange år opfordret arbejdsgiverne til at planlægge langsigtet og medvirke til at uddanne og opkvalificere arbejdskraften.

Vognmændene er selv skyld i manglerne, fordi de ikke har ønsket langsigtet planlægning og en strategi for at uddanne og tiltrække arbejdskraft, sagde Jan Villadsen.

Morten Kaspersen, leder af 3FA, er enig. Han mener ligeledes, det er forkert at rette skytset mod jobcentrene.

- Arbejdsgiverne bør indgå i samarbejde med jobcentre, med a-kasser og andre om at få sat gang i opkvalificering og om at tiltrække folk til branchen. I stedet for at kritisere jobcentrene bør arbejdsgiveren hellere opfordre Claus Hjort til at lempe reglerne for uddannelse til ledige, mener Morten Kaspersen.