Kræver aftale mod plat på chauffør
Transportbranchens arbejdsgivere glæder sig over regeringens jobplan og udsigten til nemmere adgang til chauffører fra udlandet. 3F frygter øget misbrug af chauffører.
Vognmandsfirmaet Kim Johansen blev frifundet for brug af illegale chauffører til discountløn. 3F frygter øget misbrug, når regeringen nu gør det lettere at hyre udenlandske chauffører. (Arkivfoto) Regeringens jobplan har vakt stor glæde hos forskellige arbejdsgiverforeninger. Og ikke mindst på transportområdet er smilene brede hos vognmændene over udsigten til nemmere adgang til at bruge chauffører fra eksempelvis Østeuropa.
Gennem de seneste år har ikke mindst arbejdsgiverne i HTS (Handel, Transport og Service) råbt højt om mangel på chauffører suppleret med ønsket om bedre muligheder for at hente arbejdskraft udefra.
- Det er positivt, at regeringen både vil satse på at få flere ledige i Danmark i beskæftigelse samtidig med, at den vil gøre det lettere for virksomhederne at få kvalificeret udenlandsk arbejdskraft til landet, lød det blandt andet fra HTS og Ole Krog i en pressemeddelelse i kølvandet på regeringens udspil.
3F kræver håndslag
I 3F's Transportgruppe bliver både regeringens planer om øget tilgang af arbejdskraft fra Østeuropa og arbejdsgivernes glæde mødt med stor skepsis.
Transportgruppen er enig med arbejdsgiverne i, at der mangler chauffører, men påpeger samtidig at de senere år har vist det ene eksempel efter det andet på udnyttelse af chauffører, vognmænd, der svigter uddannelse og optag af lærlinge, samt virksomheder, der alene går efter prisen i stedet for at satse på at fastholde arbejdskraft.
- Vi har ikke det fjerneste imod, at flere udenlandske chauffører kommer hertil. Men det kræver, at man ansætter dem på danske løn- og arbejdsvilkår og samtidig tilbyder dem den nødvendige efteruddannelse, siger Jørgen Aarestrup Jensen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe:
- Hvis HTS og transporterhvervets øvrige interesseorganisationer vil give os håndslag på at disse basale ting efterleves, så deltager vi fortsat i en positiv dialog om løsning af branchens arbejdskraftproblemer, fortsætter han.
Transportgruppen gør opmærksom på, at 3F gerne vil bidrage med at øge tempoet i forhold til at uddanne og efteruddanne flere chauffører.
- Men er vognmændene med på den vogn, og vil regeringen bidrage med økonomien hertil? Jeg tvivler, siger Jørgen Aarestrup Jensen.