Skatteforslag rammer skævt
Skattekommissionens forslag om lavere kørselsfradrag går imod regeringens egne undersøgelser. Skæv og dum udvikling, mener forbundsformand.
Forslaget om at skære i kørselsfradraget rammer ikke alene skævt, men går også ud over de landsbyer, pendlerne skulle tiltrække. Et skævt forslag.
Så enkelt betegner forbundsformand i 3F, Poul Erik Skov Christensen, Skattekommissionens forslag om at skære i kørselsfradraget for at finde penge til at sænke topskatten.
- Jeg synes, det er et skævt forslag. Det vil i realiteten være med til at sænke mobiliteten på arbejdsmarkedet, hvis man gør det dyrere for lønmodtagerne at passe deres arbejde. Vel at mærke når de i forvejen ikke får for meget ud af skattereformen, siger Poul Erik Skov Christensen.
Kommission kontra regering
Men Skattekommissionens forslag møder ikke kun modstand fra flere sider på det danske arbejdsmarked. Det strider også mod regeringens egne konklusioner.
I 2007 udarbejdede Miljøministeriet i samarbejde med Danske Regioner en rapport, der skulle undersøge, hvad man kunne gøre for at gøre kommunerne i yderområderne mere attraktive. En af konklusionerne lød, at livet i landsbyerne er afhængigt af, at der bor pendlere. Derfor skulle man arbejde videre med at gøre livet lidt lettere for pendlerne for at tiltrække flere af dem.
Vil overveje ny arbejdsplads
Men med Skattekommissionens forslag gør man det meget dyrere at være pendler. Og det er ikke smart, mener man i 3F.
- Vi har i 3F mange dygtige kernemedarbejdere, der kører langt til både byggepladser og fabrikker. Fremover vil de vurdere nærmere, om lønnen for jobbet kan bære de stigende kørselsomkostninger. Flere vil nok overveje, om det bedre kan betale sig at tage et job til lavere løn i nærområdet. Og det er vel ikke formålet med dette oplæg til en skattereform, siger Poul Erik Skov Christensen.