Sjællænderne pendler længere til arbejde end jyderne
Vi pendler gerne langt for drømmejobbet. 3F'ere bosat på Sjælland er dem, der pendler længst til jobbet og får mest i kørselsfradrag.
3F'ere bosat i Sverige får de største befordringsfradrag. Ellers er det de sjællandske pendlere, der får mest i fradrag. Klik her og se hvordan det ser ud i din kommune. (Foto: Scanpix) Sjællandske 3F'ere pendler længst for at komme til arbejde sammenlignet med 3F'ere i resten af landet. Det er især folk fra Lolland, Falster og Møn, der har langt til deres arbejdsplads.
I gennemsnit fik de medlemmer, der benyttede sig af befordringsfradraget i 2006, 13.256 kroner i fradrag. En stor del af de sjællandske medlemmer bosat uden for københavnsområdet modtager i gennemsnit 16.600 kroner i kørselsfradrag.
Det viser en ny undersøgelse, som firmaet Kaas & Mulvad har lavet for Fagbladet 3F.
- Den enkle forklaring må være en kombination af lavere boligpriser uden for københavnsområdet, og at mange arbejdspladser, herunder 3F-arbejdspladser, samtidig er centreret i København, mener sociolog og seniorforsker ved Danmarks Miljøundersøgelser, Mette Jensen.
Hun har i sin forskning blandt andet interviewet en række pendlere om transport, mobilitet og rejsens betydning.
Vi kører gerne langt for drømmejobbet
Mette Jensen peger desuden på, at folk er villige til at køre langt, hvis de finder drømmejobbet. Den lange transporttid bliver en omkostning, som man tager med for at få et spændende job. Til gengæld bruger mange tiden positivt.
- Folk i arbejde har en travl og hektisk hverdag, og det gælder alle arbejdsgrupper. Mange oplever derfor den lange rejse som et frirum, hvor de kan slappe lidt af.
Hun tilføjer dog, at der også er mange, der bliver stressede over at skulle sidde fast i en bilkø eller vente på toget, da det tager kostbar tid fra alt det, man skal nå.
Ingen gider tage bussen, når de kun går en gang i timen
Og tiden er en vigtig faktor for 3F'erne, når det handler om transport.
En spørgeundersøgelse blandt 800 beskæftigede 3F'ere viser, at bilen er nummer et som transportmiddel. Hele 62 procent svarer, at de tager bilen, hvorimod kun 6 procent tager bus eller tog.
Størstedelen af de adspurgte mener nemlig, at de risikerer at skulle bruge op til tre timer mere i transporttid, hvis de lader bilen stå og i stedet tager med bus eller tog.
Ifølge lektor Lars Bolet fra Transportforskningsgruppen på Aalborg Universitet er det ikke overraskende, at de fleste vælger bilen frem for offentlig transport, når der er udsigt til forlænget rejsetid.
- Om man tager bilen afhænger af, hvor langt man skal, og tilbuddet af den kollektive trafik. Det bliver først interessant at tage bussen, hvis de kører med 5-10 minutters hyppighed. Hvis der går en time imellem dem, er det ikke et attraktivt tilbud, forklarer han.