Befordringsfradrag hæves ikke

Skatterådet har afvist at hæve satserne for befordringsfradraget og kørselsgodtgørelsen.

Virksomhederne appellerede forgæves til Skatterådet om hjælp til at fastholde medarbejdere med lang transport mellem hjem og arbejde.

Rådet havde tirsdag helt ekstraordinært en forhøjelse af satserne for befordringsfradrag og kørselsgodtgørelse på dagsordenen, og beslutningen var, at satserne skulle være uændrede trods de højere priser på benzin.

”Udgangspunktet er, at alle de satser, vi hvert år i november måned fastsætter, gælder for hele det kommende år - uanset om priserne falder eller stiger. Det princip holder vi fast i med dagens afgørelse,” forklarer Lida Hulgaard, der er formand for Skatterådet.

Skatterådet har kompetencen til at fastsætte forskellige satser og beløbsgrænser - herunder satserne for befordringsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse.

”Hvis vi skal fravige vores princip om kun at fastsætte satserne en gang årligt, så kan alene væsentlige ændringer i satserne begrunde en sådan fravigelse. Selvom benzinpriserne er steget, så har det ikke medført så væsentlige ændringer af satserne, at vi ekstraordinært har villet ændre dem,” siger Lida Hulgaard.

De satser, der blev fastsat på Skatterådets møde i november 2007 for 2008 gælder derfor stadig, og de går ud på, at de første 24 kilometer pr. dag mellem hjem og arbejde ikke udløser befordringsfradrag. Fra 24 og op til 100 kilometer udgør fradraget 1,83 kroner pr. kilometer, og for kørsel fra 100 kilometer og opefter er satsen på 0,92 kroner pr. kilometer.

En beregning fra Danske Bank viser ifølge DR Nyhederne, at satsen skulle være steget med 13 øre til 1,96 kr., hvis en almindelig bilejer skulle holdes skadesløs for de stigende benzinpriser.

For lønmodtagere der bruger egen bil i arbejdsgiverens tjeneste udgør den skattefrie kørselsgodtgørelse op til 20.000 kørte kilometer 3,47 kroner pr. kilometer. For kørsel udover de 20.000 kilometer om året er satsen 1,83 kroner pr. kilometer.

Dansk Folkeparti har foreslået at sænke priserne for passage af Storebælt for at afbøde virkningerne af de stigende benzinpriser.

Omvendt har Det Økologiske Råd henstillet til Skatterådet om ikke at hæve satserne for befordringsfradrag, fordi det kun ville have en lille virkning for arbejdsmarkedet, men en større virkning for miljøet.