Flere pendler langt til arbejde

Skattereformen gør det dyrere at pendle til arbejde. Det rammer også de lavtlønnede, som regeringen ellers havde lovet at holde fri.

Med skattereformen bliver det dyrere at have langt fra hjem til arbejde. Også lavtlønnede bliver ramt.  (Arkivfoto)Med skattereformen bliver det dyrere at have langt fra hjem til arbejde. Også lavtlønnede bliver ramt. (Arkivfoto)

Ni procent af alle pendlere arbejder mere end 40 kilometer fra deres bopæl, og fra 2007 til 2008 blev der 8000 flere af dem, der har virkelig langt – over 50 kilometer hver vej. Det viser nye tal for pendlerafstande, som Danmarks Statistik har offentliggjort torsdag.

Hvor mange der er 3F'ere opgøres ikke, men en tidligere undersøgelse fra analysefirmaet Kaas og Mulvad viste, at 92.280 3F'ere i 2006 fik befordringsfradrag, da de dagligt havde mere end 24 kilometer mellem bopæl og arbejde. Det svarer til cirka hver tredje 3F'er, der var i arbejde dengang. I gennemsnit fik de 13.257 kroner i fradrag.

- De nye tal fra Danmarks Statistik bekræfter, at der er mange, der kører langt på arbejde, og den stigende arbejdsløshed vil tvinge endnu flere til lang transporttid, siger Anita Vium, økonom i 3F.

Rammer de lavtlønnede

Med skattereformen bliver det dyrere at have langt fra hjem til arbejde. Befordringsfradraget skæres langsomt ned fra en tredjedel til en fjerdedel fra 2012 til 2019. Dog med særlige regler for blandt andet lavtlønnede, som tjener mindre end 248.700 kroner om året.

- Da skattereformen kom, sagde regeringen, at de lavtlønnede ville gå fri. Men det passer ikke. Regner man de nye regler igennem, er det kun de lavtlønnede med cirka 40 kilometer til arbejde, der ikke taber penge, siger Anita Vium.

3F mener, at grænsen minimum bør hæves, så lavtlønnede bliver fuldt kompenseret op til en afstand af 60 kilometer til arbejde, svarende til et maksimalt beløb på cirka 25.700 kroner.