3F'erne er afhængige af bilen

Godt hver tredje 3F-medlem benytter befordringsfradrag, viser undersøgelse fra firmaet Kaas & Mulvad.

En spørgeundersøgelse blandt 800 beskæftigede medlemmer viser desuden, at 3F'erne er afhængige af bilen til og fra arbejde. Hele 62 procent tager bilen til arbejde.

Medlemmerne mærker derfor de stigende brændstofpriser i det daglige budget. Forbundsformand Poul Erik Skov Christensen finder det også uheldigt, at Skatterådet ikke vil hæve kørselsfradraget.

- De høje benzinpriser risikerer at hæmme fleksibiliteten på arbejdsmarkedet lige netop på et tidspunkt, hvor der er allermest behov for den, meddeler han.

Størstedelen af medlemmerne anser ikke offentlig transport som et alternativ til bilen. De vurderer, at det rent faktisk vil forlænge deres transporttid med helt op til to eller tre timer, hvis de lod bilen stå til fordel for bus eller tog.

Ifølge en rapport fra rådgivningsvirksomheden COWI koster det årligt samfundet en milliard kroner i tabt arbejdstid, når folk i hovedstadsområdet sidder fast i trafikken til og fra arbejde.

Hvis man flyttede medlemmerne over i offentlige transportmidler, ville det betyde længere transporttid og dermed også flere tabte arbejdstimer.