Kristelige: Ja til ulovligt ræs med børn og gamle

Vognmænd vil bruge kristelig taxi-aftale til transport af børn, patienter og gamle på akkord. Ulovligt ræs, der dumper lønnen, mener 3F. Kristelig direktør afviser.

En gruppe vognmænd vil give chauffører løn efter kristelig aftale, der tillader kørsel på provision. Ulovligt, påpeger 3F. Uafklaret og i orden, siger kristelige arbejdsgivere.En gruppe vognmænd vil give chauffører løn efter kristelig aftale, der tillader kørsel på provision. Ulovligt, påpeger 3F. Uafklaret og i orden, siger kristelige arbejdsgivere.

Akkordræs med skolebørn og løn på provision, når patienter og ældre skal køres hjem.

Den slags er forbudt, når vognmænd vil køre bus og taxi for regioner og kommuner. Her må chauffører ikke arbejde på provision og akkord. Det fastslog Trafikstyrelsen og transportministeren i marts, da en ny taxilov så dagens lys.

Men en gruppe vognmænd, der kalder sig Flextrafik Danmark, går mod lov, minister og myndigheder. De vil lade chauffører få løn efter akkord, når der skal køres børn, syge og gamle for det offentlige. Og det sker på en kristelig aftale, der giver løn efter provision.

3F: Stop ulovligt ræs

Flextrafik Danmark erklærer, at foreningen er startet efter hetz fra 3F og Trafikstyrelsen. Og på foreningens hjemmeside står også, at den er klar til retssager, og at Kristelig Arbejdsgiverforening bakker op.

Det får 3F på banen med en advarsel:

- Jeg går ud fra, at kommuner og regioner holder sig langt væk, når det gælder tilbud fra vognmænd, der vil give løn efter provision. Men det er utroligt, at de kristelige lader deres aftaler indgå i et spil, der trykker lønnen, imens chaufførerne er presset til ulovligt ræs på akkord, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Kristelige: Ikke lovbud

Kristelig Arbejdsgiverforening (KA) afviser, at dens aftaler er ulovlige. KA's direktør, Karsten Høgild, mener,  Trafikstyrelsen tager fejl. Og at den baserer sin holdning på usikker grund. I en mail til Fagbladet 3F peger KA's direktør på, at der er rejst en principiel retssag mod Trafikstyrelsen. Han skriver også:

”Hvis lønmodtager og arbejdsgiver kan nå til enighed om provisionsløn, og hvis det i øvrigt giver mening at provisionslønne, så vil vi ikke stille hindringer op for, at de indgår den aftale - så længe Vestre Landsret ikke har truffet en afgørelse”.

Karsten Høgild afviser, at de kristelige arbejdsgivere har relation til Flextrafik Danmark.