Familier i krise bliver svigtet
Mødrehjælpen mærker stort behov for gratis rådgivning. 3F'ere er flittige brugere af nyt telefon-netværk.
Mødrehjælpen organiserer en telefonisk netværkslinje, hvor man kan få støtte og vejledning, hvis man oplever krise i familielivet. (Foto: Colourbox) Christiansborg har alt for lidt øje for at hjælpe familier, der bevæger sig på kanten af krise.
På det punkt er vi langt efter vore nordiske naboer. Og i stedet må private organisationer som Mødrehjælpen prøve at samle op, inden det går helt galt.
Det siger Mødrehjælpens direktør Mads Roke Clausen. De endelige tal for i år er ikke gjort op. Men tendensen for i hvert fald de seneste fem år fortsætter: Stadig flere har brug for anonym og gratis hjælp.
- Vi kritiserer ikke rådgivere i kommunerne. Men de er i en dobbeltrolle. Så mange tør ikke fortælle om deres problemer.
- Kommunerne reagerer, hvis der er tale om for eksempel alvorlige overgreb på børn. Men der er ingen hjælp til at tage problemerne i opløbet.
Par-hjælp hårdt beskåret
Skilsmisser betyder krise i langt de fleste familier.
Men for et år siden blev et offentligt tilbud om billig rådgivning til par skåret til en fjerdedel.
10 millioner skrumpede til 2,5 millioner kroner, og konsekvenserne mærkes i Mødrehjælpen, fortæller Mads Roke Clausen.
I det stille har organisationen nu et lille års tid haft et gratis tilbud til familier og enlige forsørgere.
Det er en telefonisk netværkslinje. Her kan en håndfuld mennesker udveksle erfaringer med hinanden og en psykolog og socialrådgiver.
- Vi har ikke snakket så højt om netværket. Men vi har kapacitet til, at flere kan komme med, siger Mads Roke Clausen.
Flittige 3F'ere
- I netværket får vi sat ord på det, der er svært, finder nye handlemuligheder og får vendt hverdagens udfordringer til små succeser. Det siger socialrådgiver i Mødrehjælpen, Kirsten Jacobsen.
En tredjedel af netværkets brugere har relation til 3F's medlemsgruppe, oplyser Mads Roke Clausen.