Kampvalg prægede transportkonferencen

Valget af ny gruppeformand og fem forhandlingssekretærer prægede gruppekonferencen i Transportgruppen. Også overenskomster og løndumping blev et tema.

3F og dets medlemmer på transportområdet må vende sig til mere af den slags pres på arbejdsvilkårerne i løbet af få år, når EU's regler kræver endnu mere åbne grænser, var et af budskaberne på Transportgruppens konference. (Foto: Søren Zeuth.)3F og dets medlemmer på transportområdet må vende sig til mere af den slags pres på arbejdsvilkårerne i løbet af få år, når EU's regler kræver endnu mere åbne grænser, var et af budskaberne på Transportgruppens konference. (Foto: Søren Zeuth.)

Kampvalg prægede transportgruppens gruppekonference under 3F's kongres.

Men inden et flertal på 91 ud af 172 delegerende valgte forhandlingssekretær Jan Villadsen som ny gruppeformand, aflagde afgående transportformand Orla Petersen sin beretning.

Den bar blandt andet præg af det fællesskab, der findes blandt de ellers så forskellige transportarbejdspladser som rederier, budfirmaer og storvognmænd som Kim Johansen.

Deres brug af billig arbejdskraft og anklager og sager mod dem fra 3F's Transportgruppe om udnyttelse og løndumping fik mange ord med på vejen både i beretningen og den efterfølgende debat.

Gruppeformanden indledte med at sende en hilsen til netop afgåede transportminister Flemming Hansen (K) og hans forsøg på at gøre det lovligt for polske og estiske chauffører at køre indenrigs godskørsel i Danmark, tre år før EU kræver det.

- Første gang råbte vi højt, og ministeren blev ristet godt og grundigt i medierne. Anden gang hev man hurtigt forslaget tilbage i Færdselsstyrelsens nederste skuffer, da vi råbte højt endnu engang, sagde Orla Petersen.

- Vi ved jo, hvad det her kan ende med. Bare se på storvognmand Kim Johansen i Greve og hans cirkus med estiske datterselskaber og chauffører, der kører for 30 til 40 kroner i timen.

3F i kamp mod pres

Orla Petersen gjorde opmærksom på, at 3F og dets medlemmer på transportområdet må vende sig til mere af den slags pres på arbejdsvilkårerne i løbet af få år, når EU's regler kræver endnu mere åbne grænser.

På den baggrund roste han de såkaldte aktionsuger, der har fungeret de senere år.

- Her er det chauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere sammen med folk fra afdelingerne og landsklubberne, der sammen laver tjek på de chauffører, der kører ind på de store lagre, rastepladser og havneterminaler, sagde Orla Petersen.

Han pointerede, at aktionsugerne giver overblik over problemerne med chauffører fra øst, og over hvilke uorganiserede vognmænd der skal have pænt besøg.

- En anden ting er, at det faktisk giver nye medlemmer og et godt skulderklap til de medlemmer, vi har i forvejen, når vi møder dem på deres arbejdsplads, fastslog Orla Petersen.

Et nej med mange sider:

Også overenskomstforhandlingerne i foråret var til debat på gruppekonferencen. Og det var ikke på grund af de mange hundrede timer ved forhandlingsbordet i februar, marts og april.

- To ud af tre medlemmer på transportområdet stemte nej. Kun på vaskeriområdet var der flere, der sagde ja end nej. Der er ikke nogen entydig forklaring på resultatet. Men mange afdelinger har anbefalet et nej, blandt andet begrundet i, at man samlet set anså lønstigningerne for at være for små, sagde Orla Petersen.

Han hæftede sig ved, at overenskomsterne i runde tal sikrer 1.000 kroner mere i løn om måneden til chauffører, lagerarbejdere og øvrige transportfolk i såvel 2007 som 2008 og 2009.

Kim Poder, 3F Guldborgssund, var blandt de delegerede, der gik på talerstolen med pointer om overenskomsterne.

Han bemærkede blandt andet at en fornuftig lønstigning ikke nødvendigvis er nok, når den kommer oven i et grundlag, der er for lavt.

Læs Transportgruppens mundtlige beretning her

Læs Transportgruppens mundtlige beretning her