Transportforliget kørte hjem søndag

OK0: Ny tre-årig overenskomst giver chauffører og lagerarbejdere en årlig lønstigning på godt 1.000 kroner om måneden. Til gengæld får arbejdsgiverne lidt mere fleksibilitet.

- Vi fik de vigtigste krav igennem. Pæne stigninger på grundlønnen og på de forskellige tillæg, der omfatter alle eller de fleste af dem, der er omfattet af overenskomsten. Men det holdt hårdt denne gang, siger gruppeformand Orla Petersen med henvisning til de mere end 175 timers forhandlinger i Forligsinstitutionen. (Arkivfoto.)- Vi fik de vigtigste krav igennem. Pæne stigninger på grundlønnen og på de forskellige tillæg, der omfatter alle eller de fleste af dem, der er omfattet af overenskomsten. Men det holdt hårdt denne gang, siger gruppeformand Orla Petersen med henvisning til de mere end 175 timers forhandlinger i Forligsinstitutionen. (Arkivfoto.)

Chauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere får pæne lønstigninger de kommende tre år. Det står klart, efter at der søndag formiddag blev indgået forlig om nye overenskomster på transportområdet mellem 3F's Transportgruppe og arbejds-giverne i HTS.

Parterne har netop underskrevet den toneangivende fællesoverenskomst, og det betyder, at en typisk chauffør eller lagerarbejder får en lønstigning på godt 1.000 kroner om måneden i 2007, 2008 og igen i 2009.

Det er grundlønnen, der har fået det største nøk i vejret. Men der er også pæne stigninger på de tillæg, som alle eller langt de fleste ansatte er omfattet af.
Alle er sikret en stigning på mindst fem kroner i timen hvert af årene. Og alt i alt når en typisk chauffør eller lagerarbejder sammenlagt op på 18,59 kroner mere i timen i løbet af de næste tre år. Det er næsten dobbelt så meget som ved overenskomstforhandlingerne i 2004, hvor der blev aftalt stigninger på 9,40 kroner i timen over tre år.

Den ny overenskomst betyder også, at pensionsbidraget stiger fra 10,8 procent til 12,00 procent. Og som noget nyt indføres en konto, hvor arbejdsgiverne skal indsætte en procent af lønnen, som de ansatte kan hæve to gange om året, og som dermed også sikrer flere penge i kassen.

Tilfredshed hos forhandlere

I 3F's Transportgruppe kalder gruppeformand og chefforhandler Orla Petersen den ny overenskomst acceptabel og værd at anbefale.

- Vi fik de vigtigste krav igennem. Pæne stigninger på grundlønnen og på de forskellige tillæg, der omfatter alle eller de fleste af dem, der er omfattet af overenskomsten. Men det holdt hårdt denne gang, siger Orla Petersen med henvisning til de mere end 175 timers forhandlinger i Forligsinstitutionen.

- Vi har måttet give nogle indrømmelser. Blandt andet at timen mellem seks og syv om morgenen fremover er normal arbejdstid. Og så er overenskomsten blevet tre-årig, selv om vi havde foretrukket to års løbetid, forklarer gruppeformanden.
Han fremhæver desuden, at der er indført et nyt tillæg for chauffører og lagerarbejdere, der har taget en uddannelse.

Det betyder yderligere fire kroner i timen til faglærte over de næste tre år.
Ud over kroner og ører på grundløn og tillæg indeholder den ny overenskomst også en række såkaldt bløde pakker:

Fremover skal man for eksempel kun være ansat i to måneder for at blive omfattet af pensionsordningen, og så er der som i rækken af øvrige forlig tre ugers ekstra barsel til fordeling mellem far og mor.

Forlig på stribe

Fællesoverenskomsten, der nu er faldet på plads, dækker ikke alle chauffører og lagerarbejdere i Danmark. Men Fællesoverenskomsten er normalt den første overenskomst, der falder på plads på normallønsområdet. Det betyder, at den er toneangivende for hele transportområdet og for resten af normallønsområdet.
Det plejer at betyde forlig på stribe i den kommende tid.

På transportområdet betyder det, at lagerarbejdere og chauffører under ATL-overenskomsten kan forvente en ny og lignende overenskomst i løbet af få dage.
Det samme gælder de 10.000 buschauffører under Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik samt blandt andre også turistchaufførerne.