Britisk tilsyn: Mærsk brød loven op til ulykke
Mærsk overtrådte en håndfuld sikkerhedslove, da et olieanlæg blev ramt af alvorlig ulykke på Nordsøen, vurderer sikkerhedsmyndighederne.
Mærsk blev i 2010 bedt om at udbedre en række problemer med sikkerheden på produktionsskibet Maersk Gryphon i Nordsøen. Mærsk brød sikkerhedsreglerne på et oliefelt i Nordsøen, da et af selskabets anlæg kom ud for en alvorlig ulykke i februar i år.
Den 4. februar blev produktionsskibet Maersk Gryphon revet løs af flere af sine ankre under en storm, og 74 besætningsmedlemmer blev evakueret. Strømmen forsvandt, og skibet drev 180 meter. Ulykken medførte et gasudslip, oplyser Maersk Oil.
Ifølge det britiske arbejdsmiljøtilsyn, Health and Safety Executive, brød Mærsk ikke mindre end ti sikkerhedslove og regler, der kunne have sikret skibet bedre under stormen. Tilsynet har derfor givet det danske selskab påbud om at forbedre sikkerheden på anlægget.
Ulykke betyder milliardtab
Skibet Maersk Gryphon, der ligger til reparation indtil 2012, stod for en tredjedel af Mærsks britiske olieproduktion. Tabet vurderes til at nå 3,2 milliarder kroner i omsætning eller 350 millioner målt i overskud.
Anlægget var forbundet med tre olie- og gasfelter, og efterfølgende udtrykte de britiske oliearbejderes fagforbund, RMT, lettelse over, at ulykken ikke medførte en langt mere alvorlig oliekatastrofe.
Myndigheder advarede Mærsk sidste år
Maersk Oil var advaret om sikkerhedsproblemer på skibet allerede i 2010. Det fremgår af en korrespondance, som Fagbladet 3F er i besiddelse af, mellem det britiske arbejdstilsyn til Mærsk. Arbejdstilsynet sendte i oktober 2010 et seks siders brev til Mærsk med en alvorlig advarsel.
Tilsynet havde desuden sendt breve til Mærsk i april og juni 2010 med henstillinger om at løse en række andre sikkerhedsproblemer.
Direktør Martin Rune Pedersen fra Maersk Oil forklarer, at selskabet pålagde sig selv et forbud mod udrensning af skibets lasttanke indtil en ny løsning var på plads efter arbejdstilsynets advarsel i oktober:
- Disse ændringer blev ikke gennemført inden hændelsen den 4. februar, men vil nu blive ført ud i livet som led i reparationerne i tørdok, fortæller Martin Rune Pedersen.
Han tilføjer, at det pågældende sikkerhedsproblem ikke var skyld i ulykken i februar og at de påbud, Mærsk modtog fra arbejdstilsynet i 2010, er blevet efterlevet.