11 søfolk og 10.000 ton salt strandet i Grenaa
Snyd:
Grenaa Havn har fået besøg af et tysk skib med 11 søfolk fra Østeuropa. De har 500.000 kroner til gode i manglende løn. Derfor bliver skibet ikke tømt for 10.000 ton vejsalt til de østjyske veje.
11 søfolk på det tyskejede skib "Julietta" har ikke fået løn i fire måneder, og derfor har de stoppet arbejdet. Skibet ligger nu til kaj i Grenaa Havn. (Foto: Per Johansen) I Grenaa er 11 ukrainske og litauiske søfolk endt med 10.000 ton salt, gratis udsigt over havnen og 500.000 kroner til gode i løn.
De venter om bord på fragtskibet "M/V Julietta", der ligger stille i Grenaa Havn. Og lasten på næsten 10.000 ton vejsalt kommer ikke ud på de østjyske veje, før søfolkene har fået deres hyre.
Det oplyser Morten Bach, der er skibsinspektør for Det Internationale Transportforbund (ITF).
Uden løn intet arbejde
"Julietta" er indregistreret i østaten Antigua. Men det har tyske ejere, og ITF forsøger at få den skyldige løn hevet i land til sømændene her.
- Den 11 mand store besætning er fra Litauen og Ukraine. De har ikke fået løn i fire måneder. Og når man ikke får løn, behøver man ikke arbejde. Det betyder, at skibet ikke får tømt lastrummet. Det har de tyskere redere fået at vide, siger Morten Bach.
Han oplyser desuden, at havnearbejderne i Grenaa har fuld forståelse for de 11 søfolk. Og at en stribe lastbiler tirsdag kørte forgæves fra Grenaa Havn uden læs med vejsalt.
Ikke enestående
Sagen i Grenaa er langt fra enestående. Siden 2010 har Det Internationale Transportforbund ITF måttet hjælpe over 60 udenlandske søfolk, der var endt i Skagen, Svendborg, Korsør, Odense og Køge.
Samlet har ITF hjulpet med at få over fem millioner kroner hentet hjem de seneste år. Og i september 2012 gik ITF og fagforeninger fra lande rundt om Østersøen i aktion med besøg på udenlandske skibe. Det endte med efterbetalinger på over 500.000 kroner.
Det er typisk på skibe, der er registreret i lande som Panama, Belize, Vanuatu og Liberia, det står galt til. Trods de eksotiske flag er skibene oftest ejet af redere fra Europa. Besætningerne er fra Rusland, Indien, Filippinerne og lande i Afrika, hvor lønnen til søfolk er meget lav.