Flotte karakterer til danske skibe

Kontrol: 13 danske skibe er lige nu på Søfartsstyrelsens sorte liste, fordi de har været holdt tilbage i udenlandsk havn på grund af fejl og ringe sikkerhed. Det er et markant fald.

Mærsk og andre danske rederier får generelt gode karakterer, når deres skibe bliver udsat for kontrol i udenlandske havne.Mærsk og andre danske rederier får generelt gode karakterer, når deres skibe bliver udsat for kontrol i udenlandske havne.

Skibe, der sejler under Dannebrog, er i rigtig flot stand. I hvert fald, hvis man skal tro Søfartsstyrelsens sorte liste over danske skibe, der bliver holdt tilbage i andre lande, fordi der er fejl og ringe sikkerhed.

Lige nu står 13 danske skibe på listen, og antallet af skibe, der bliver holdt tilbage i udlandet, er ”gået væsentligt ned” de seneste fem til syv år. Det oplyser Martin John, der er overskibsinspektør i Søfartsstyrelsen.

- Det er en lille succes, at vi har fået nedbragt antallet af skibe, der holdes tilbage. Det et udtryk for dansk kvalitetsskibsfart, siger han.

Sorte får med nye flag

Til sammenligning er der 24 skibe fra udlandet på listen over skibe, der er holdt tilbage i dansk havn. Men de flotte tal for danske skibe fortæller ikke hele sandheden. Det påpeger Morten Bach, der er skibsinspektør i ITF, Det Internationale Transportforbund.

En række danske rederier har droppet dansk flag. De er i stedet registreret i lande som Panama, Bermuda og Sct. Vincent.

- Nogle af de værste skibe, vi ser i dansk havne, er ejet af danske redere. De lader skibene sejle under såkaldt bekvemmelighedsflag. Den slags skibe bliver også tilbageholdt i udlandet, og de er en skamplet på dansk søfart, siger Morten Bach.

To slags kontrol

Søfartsstyrelse skal kontrollere et vist antal skibe, der lægger til i danske havne, hvert år. De skal gennem en havnestatskontrol, der kan sammenlignes med et bilsyn.

Søfartsmyndighederne i andre lande laver lignende kontroller, der skal stoppe usikre skibe med rod i papirerne og teknisk fejl. Men myndighederne griber sjældent ind, når søfolk bliver snydt for løn eller lider overlast på anden vis.

Her kommer ITF's inspektører på banen. De seneste to år har ITF i Danmark hjulpet 55 underbetalte søfolk, der har fået over to millioner kroner i efterbetaling.