Motorveje tjekkes for løndumping

Uge 40 byder på løntjek af chauffører. 3F vil mandsopdække de jyske rastepladser for at få overblik over løndumping på danske veje.

40 eller 50 kroner i timen? Tirsdag og onsdag er 3F på banen. Der skal kontrolleres lønforhold for danske og udenlandske chauffører, som kører i Danmark. (Arkivfoto: Harry Nielsen)40 eller 50 kroner i timen? Tirsdag og onsdag er 3F på banen. Der skal kontrolleres lønforhold for danske og udenlandske chauffører, som kører i Danmark. (Arkivfoto: Harry Nielsen)

De jyske veje kan friste til et ekstra tryk på speederen.

Men også lønnen får ofte et ekstra tryk mod bunden. For eksempel på motorvejene mellem Aalborg og grænsen til Tyskland.

Derfor vil flere 3F-afdelinger mandsopdække en række jyske rastepladser i denne uge. Det sker for at få overblik over løndumping blandt såvel jyske som tyske, polske og rumænske chauffører.

Så mange som muligt

Folkene fra 3F vil i kontakt med så mange chauffører som muligt. Men fokus er især rettet mod chauffører, der kører i biler ejet af danske vognmænd.

Det skyldes ønsker om at få oplysninger om underbetaling i forhold til overenskomsterne.

Ole Christensen, der er formand for transportgruppen i 3F Randers, fortæller, at oplysningerne især skal bruges til to ting: Til at rejse sager om brud på overenskomsten. Eller til at finde virksomheder, der endnu ikke har aftaler med 3F.

Ikke første gang

De seneste år har 3F været på banen på samme måde flere gange. Blandt andet i april. Men siden er der kommet nye overenskomster, der indeholder nyt værktøj mod løndumping.

Derfor håber Ole Christensen på, at der kommer oplysninger frem, der kan bruges til at stoppe løndumping. For eksempel ved at kræve løntjek hos danske vognmænd.