Regeringen i strid om transportpoliti
I januar varslede transportministeren et nyt transportpoliti. Det skete efter, at DR afslørede snyd og farlige lastbiler. Torsdag kom nye, grove sager frem. Men det ny politi er endt i en strid mellem to ministre.
Snyd hos vognmænd, trætte chauffører og livsfarlige lastbiler skal stoppes. Men regeringen er splittet, om hvorvidt et dansk transportpoliti er en god idé. (Arkivfoto.) Et transportpoliti, der kan stoppe ulovlige lastbiler effektivt. Den idé kom fra transportminister Hans Christian Schmidt (V), da DR i januar afslørede grove brud på reglerne, der skal sikre friske og sikre chauffører.
Torsdag kunne DR igen vise brud på reglerne. Blandt andet vognmænd, der bruger magneter. De kan, på ulovlig vis, stoppe de apparater, der sikrer pauser og lovlig hastighed.
Men nu er ideen om et transportpoliti endt på et sidespor.
Kun ét politi i Danmark
I sidste uge blev idéen fra Venstres transportminister skudt ned. Det sørgede den konservative justitsminister Lars Barfoed for.
Han siger klart nej til nye politikorps. Det sker i et svar til Folketingets Retsudvalg.
”I Danmark har vi en lang tradition for, at retshåndhævelsen varetages af et samlet politi, der er organiseret som et såkaldt enhedspoliti”, lyder det blandt andet.
DF blander sig
Dermed er der stor afstand til transportministeren, der har haft kig på Tyskland, hvor det særlige vejpoliti, BAG, står for kontrol af tung trafik.
Transportministeren har dog ikke droppet sine tanker. Det oplyser Jesper Damm Olsen, der er pressechef i Transportministeriet. Han oplyser desuden, at der skal være et møde om sagen mellem de to ministre.
Det er ikke muligt at få oplyst, hvornår mødet skal holdes. Men nu har også Dansk Folkeparti meldt sig på banen. Partiets trafikordfører Kim Christiansen foreslog torsdag aften, at der skal oprettes en særlig kontrolenhed, der kun har fokus på lastbiler.