Lønpres på E45
Snyd, løndumping og chauffører var i fokus i sidste uge. Her var 3F på lønkontrol på landets rastepladser.
E45 kan friste til et ekstra tryk på speederen.
Men også lønnen får dagligt et ekstra tryk mod bunden på motorvejen mellem Aalborg og grænsen til Tyskland. Og det gælder både polske, tyske og jyske chauffører.
Derfor var transportfolk fra 3F's afdelinger ude på en række rastepladser i ugen efter påske. Målet var at snakke med danske og udenlandske chauffører og samle viden om snyd og pres på lønnen.
Torsdag var 3F blandt andet syd for Hobro, hvor rastepladsen Glenshøj tiltrækker chauffører, der ønsker en pause i fred og ro.
Løn på polsk
Men roen bliver spoleret, da en dansk lastbil gasser op og dropper sit stop på pladsen. I stedet drøner den tilbage på motorvejen.
- En af de få, der ikke vil tale med os, konstaterer Ole Christensen, der er formand for transportgruppen i 3F Randers.
Han spejder ned mod Michael Klodos, der snakker med en polsk chauffør. Michael er købt fri fra sit arbejde som chauffør i aktionsugen. For han kan tale polsk.
- De polske chauffører er rystede, når de hører, hvad den danske overenskomst giver i løn. De tjener godt 9.000 kroner på at køre eksport til Danmark. I Polen kan de tjene 2.500 kroner, forklarer han.
Troede han kunne dansk
Jens Larsen er en af de danske chauffører, der fik en snak med 3F's folk. Han kører med olie for sin vognmand, og han får den løn, han skal have. Førhen var han eksportchauffør i over 30 år.
- Men nu kan de danske eksportchauffører nærmest tælles på en hånd. For danskere er der stort set kun fisk og blomster at køre eksport med nu om dage, siger han.
Jens Larsen er tilfreds med at se sin fagforening i kamp mod løndumping. Men han tvivler på, det nytter i det lange løb. Det er gået stærkt med udskiftning af nummerplader samt nationalitet og pris på chauffører de senere år.
- Det er ingen garanti for noget, at bil og nummerplader er dansk. Forleden gik jeg hen for at tale med en kollega i en dansk bil. Han svarede på tysk, siger Jens Larsen.
Aktion er nyttig
Aktive fra 3F's afdelinger kom i kontakt med op mod 2.000 chauffører i ugen efter påske. Uddeling af pjecer og snak med danske og udenlandske chauffører var de vigtigste mål. Og der kom mange oplysninger på bordet. Blandt andet om snyd, løndumping og kreative former for ansættelse.
Det kan bruges. Der er nemlig aftalt mulighed for lønkontrol i de nye overenskomster, og aktionsugen gav skyts til, hvor der skal ledes efter brud på aftaler.