Østchauffører tanker op med vodka

Druk: 21 gange i år er chauffører fra Østeuropa og Tyskland taget for spritkørsel i lastbil på danske veje. Justitsministeren afhøres om rekordtallet, konsekvenserne og yderligere lovbrud under kørslerne.

Chauffører fra Polen og andre lande i Østeuropa sætter rekord i spritkørsel på danske veje. I 2011 har politiet set på 21 sprutsager om slingrekørsel. Chauffører fra Polen og andre lande i Østeuropa sætter rekord i spritkørsel på danske veje. I 2011 har politiet set på 21 sprutsager om slingrekørsel.

Diesel i tanken, tons på ladet, vodka, rom og øl i blodet.

Det er en cocktail, der hærger på de danske veje. Det skyldes især chauffører fra Polen, Litauen og andre lande i Østeuropa.

En ny opgørelse viser, at mindst 21 chauffører fra Østeuropa og Tyskland har været i kontakt med dansk politi i 2011, fordi de har kørt spritkørsel i lastbil. Og det er en ny rekord.

Tre friske branderter

I oktober er tre østchauffører endt i spritsager hos politiet. To gange på grund af uheld. 3. oktober kørte en polsk chauffør galt, da han kom til Rødekro. 21. oktober endte en lastbil, der blev ført af en østchauffør, i grøften ved Varde, fordi chaufføren var fuld.

De mange sager vækker skræk på Christiansborg. Her vil Enhedslisten nu afhøre justitsminister Morten Bødskov (S).

- Det her kræver handling. Det handler ikke kun om spritkørsel. Vi skal til bunds i, om misbrug og løndumping presser chaufførerne, siger Henning Hyllested, der er trafikordfører for Enhedslisten.

Tjek på alle lovbrud

Det betyder, at justitsminister Morten Bødskov (S) skal levere svar.

Ministeren skal oplyse, hvilken staf der er faldet, når det gælder hver sag. Og så skal det frem, om politiet har set på, om de østeuropæiske chauffører står bag andre lovbrud. For eksempel ulovlig kørsel med gods i Danmark. Enhedslisten vil også vide, om de farlige chauffører har kørt for danske vognmænd, firmaer og speditører.

I 2010 påviste Fagbladet 3F, at 18 østchauffører blev taget i spritkørsel i 2009. Og tal fra politiet viser, at lastbiler, der kom fra udlandet, stod bag 10,1 procent af de brud på loven, der kom frem i kontrol af tung trafik.