Ulykker koster Post Danmark 26 millioner

1.497 arbejdsulykker kostede sidste år Post Danmark 26 millioner i sygefravær. Det er langt fra tilfredsstillende, erkender personaledirektør, der nu vil have virksomheden arbejdsmiljøcertificeret.

Fald på cykel, snubleulykker på trapper, hundebid, løfteskader og trafikuheld gør arbejdsdagen for landets postbude mere "spændende", end godt er. Sidste år betød det 177.783 mistede arbejdstimer. (Arkivfoto)Fald på cykel, snubleulykker på trapper, hundebid, løfteskader og trafikuheld gør arbejdsdagen for landets postbude mere "spændende", end godt er. Sidste år betød det 177.783 mistede arbejdstimer. (Arkivfoto)

Fald på cykel, snubleulykker på trapper, hundebid, løfteskader og trafikuheld gør arbejdsdagen for landets postbude mere "spændende", end godt er. Og det var nogle af de hyppigste årsager til, at Post Danmark sidste år sammenlagt havde 1.497 arbejdsulykker, som kostede virksomheden 26,2 millioner kroner i sygefravær eller et tab på 177.783 arbejdstimer.

- Selv om der faktisk er tale om et lille fald i forhold til året før, så er det en stor udgift. Det kan vi ikke være tilfredse med, hverken som virksomhed eller i forhold til vores medarbejdere, siger personaledirektør Palle Juliussen, der arbejder frem mod at få Post Danmark arbejdsmiljøcertificeret inden udgangen af i år, for også derigennem at få ulykkestallet ned.

Ulykkerne sker ude i byen

Når det for en virksomhed som Post Danmark er særligt svært at få ulykkestallet ned, skyldes det, at de fleste ulykker sker uden for virksomhedens fysiske rammer, når postbudene er i færd med at uddele dagens post.

- Der kan det for eksempel godt have haft en betydning, at trafikken i byerne er blevet mere tæt, og at det er vanskeligt at parkere. Men vi gør i disse år meget ud af at få registreret hver eneste ulykke, få analyseret årsagen og instrueret medarbejderne ud fra den viden, siger Palle Juliussen.

Han nævner hundebid som et eksempel på, at det er lykkedes at få nedbragt ulykkestallet ved hjælp af en instruktionsvideo, der giver indsigt i hundenes adfærd, og hvordan man undgår bid.

3F: Posten er godt på vej

Faglig sekretær i 3F Fredericia, Jan Gregersen, der også er suppleant i Post Danmarks bestyrelse, vil ikke udelukke, at arbejdspres og højere tempo kan være del af forklaringen på det høje ulykkestal blandt de cirka 25.000 medarbejdere. Men han roser samtidig den langt større bevågenhed, ulykkesområdet har fået de senere år i Post Danmark.

- Ulykkestallet er alt for højt, ingen tvivl om det. Men der sker også meget. Der har været meget fokus på tunge løft og faldulykker, og der er opbygget en enorm god systematik til elektronisk registrering af alle ulykker og nærved ulykker. Der bliver fulgt op på dem. Og senest er der et pilotprojekt i gang, hvor de enkelte postkontorer melder ind med konkrete forslag til, hvad der kan gøres for at få ulykkestallene ned. Et initiativ, der er blevet utroligt godt modtaget blandt sikkerhedsrepræsentanterne.
.