Mærsk satser på søfolk fra Kina

Mærsk varsler flere kinesiske sømænd på sine skibe. Det udløser frygt for øget løndumping og ny blæst om statsstøtte til danske rederier.

Mærsk vil gerne have flere søfolk fra Kina på sine skibe. 3F frygter øget løndumping. (Foto: Søren Andersen.)Mærsk vil gerne have flere søfolk fra Kina på sine skibe. 3F frygter øget løndumping. (Foto: Søren Andersen.)

Vi ønsker flere kinesiske søfolk ombord på de skibe, der er ejet af Mærsk.

Den melding fik en kinesisk delegation med ambassadør Xie Hangsheng i spidsen serveret af Mærsk, da Danmarks Rederiforening i sidste uge holdt dansk-kinesisk topmøde.

Ifølge rederigiganten er kun 2,5 procent af søfolkene ombord på Mærsk-skibe fra Kina. Og på mødet argumenterede Mærsk-partner Claus Hemmingsen blandt for flere kinesiske søfolk, fordi rederiet får bygget mange skibe i Kina, og fordi en stor del af dets trafik med containere udgår fra Kina.

Frygter løndumping

I 3F's Transportgruppe giver meldingen frygt for, at kinesiske søfolk giver yderligere pres på løn- og arbejdsforhold til søs.

Det er først og fremmest filippinske, indiske og polske søfolk, der er hyret som menige søfolk på danske skibe. De skal have lidt over 7.000 kroner om måneden ifølge de aftaler, som Mærsk og andre danske rederier har skrevet under på.

- Men der er ikke aftaler for kinesiske søfolk. De får i reglen 400 dollar eller godt 2.500 kroner om måneden, når de sejler i international fart. Det lægger op til yderligere pres på lønnen og sætter store spørgsmål ved den statsstøtte danske rederier i dag nyder godt af, siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Bedst til prisen

Mærsk understreger, at ønsket om kinesiske søfolk skal ses i lyset af det stigende samarbejde med Kina. Men også prisen spiller en rolle, og rederiets marine-HR-chef, Henrik Sloth, gør opmærksom på, at der er sket en gradvis internationalisering af Mærsks flåde.

- Det er reflekteret i de mange nationaliteter blandt vores søfolk. Vi vil forsat ansætte søfolk under hensyntagen til mulighederne for at få de bedste søfolk til konkurrencedygtige omkostninger, uanset nationalitet. Vi forventer, at kinesiske søfolk i stigende grad vil være blandt disse, siger han.

A.P Møller-Mærsk gør opmærksom på, at der ikke er et særskilt mål om at opnå en vis andel kinesere.