Ros til Mærsk for piratsikker omvej

A. P. Møller Mærsk vil sende skibe i risiko for kapring på lang omvej syd om Afrika for at undgå somalisk farvand. 3F roser beslutningen og hensynet til søfolkenes sikkerhed.

Rederiet A.P. Møller Mærsk vil sikre de skibe, der er i fare for piratoverfald. Og det sker ved at vælge den lange vej syd om Afrika i stedet for genvejen gennem Suez-kanalen. (Foto: Søren Andersen.)Rederiet A.P. Møller Mærsk vil sikre de skibe, der er i fare for piratoverfald. Og det sker ved at vælge den lange vej syd om Afrika i stedet for genvejen gennem Suez-kanalen. (Foto: Søren Andersen.)

Der er normalt mindst lige så mange sømil mellem roserne fra 3F til Mærsk, som fragtruten syd om Afrika er ekstra lang i forhold til smutvejen via Suez-kanalen.

Men i disse dage roser søfolkene i 3F's Transportgruppe Danmarks største rederi A. P. Møller Mærsk for at vælge en stor omvej.

Rederiet vil sikre de skibe, der er i fare for piratoverfald. Og det sker ved at vælge den lange vej syd om Afrika i stedet for genvejen gennem Suez-kanalen og videre ud i Aden-bugten og somalisk farvand, hvor pirater hærger og tager søfolk som gidsler.


Klog beslutning

Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, kalder beslutningen klog:

- Det udviser omhu for besætningerne såvel som forretningen, siger han.

Ifølge A. P. Møller Mærsk er det langsomtgående skibe og skibe, med lavt fribord, der indtil videre skal uden om det farlige farvand og syd om Afrika. Men rederiet vil også overveje mulighederne for at benytte konvojsejlads med ledsagelse af krigsskibe gennem Aden-bugten.

A. P. Møller Mærsk oplyser, at ændringerne først og fremmest vil påvirke dets tankskibe. Kun tre containerskibe vil blive berørt, og rederiet regner med at kunne begrænse udgifter og andre konsekvenser ved at sende containere fra disse skibe med andre skibe.